
Plazmavago
Velünk: 2100 napja
Köszi
Írj egy mail a profilomban lévő mailcímre.
Köszi
Írj egy mail a profilomban lévő mailcímre.
Csinos lett a kormány, tudnál esetleg kontaktot adni a szakihoz? Nekem is esedékes lesz egy kormány bőrözés, én nekem is hasonló az elképzelésem.
Illetve a lámpapolírozós/fóliázós szaki is érdekelne, hasonló cipőben vagyok én is.
Történt fejlődés, csak lassan :-)
A kormányomat és a váltógombomat már egyszer újrabőrözték az autó életében, lehet, hogy már az alap bőr sem volt túl jó minőségű, meg vagy kézkrémes kézzel használták sokat, vagy valami olyan szerrel próbálták tisztítani, ami nem volt a bőr barátja, de azon túl, hogy meg is voltak kopva, melegben ragadtak. Elég undi volt. Próbáltam tisztítani, de bőrtisztító és bőrápoló hatására fekete kis darabkák váltak le róluk, menthetetlenek voltak.
Hogy ki fogja újrabőrözni, az nem is volt kérdés. Több munkáját láttam már egy kárpitosnak, akinek az egyik fő profilja veterán autók belterének restaurálása. Kimondott kormánybőrnek szánt alapanyagból dolgozik, kimondott kormánybőrvarró cérnával, kézzel varrva, gyönyörűen. Én nem is tudtam, hogy kormányt egyáltalán lehet géppel varrni, de mint kiderült, a régi bőrömet is géppel varrták, ami nem egy rossz megoldás, de inkább alsóbb kategóriára jellemző. Azt mondta, hogy akárki is csinálta a régit, szépen megvarrta, azzal nem volt baj.
Úgy álmodtam meg, hogy kétféle bőr kombinációjából
készüljön, de az egyik nem volt neki készleten, rendelni kellett. Csak hogy
most Olaszországból nehezen mozog az áru, így majdnem két hónapba telt, mire
megkapta. Nem használtam volna amúgy se a kocsit, de azt hittem, már sosem lesz
kész.
Azt gondolom, megérte várni rá. :-)
Ezen kívül felkeltettem a Csipkerózsikát.
A télen egy szett kukából kiszedett gumin állt, hogy az kockásodjon meg, ne a rendes gumim, így ma visszacseréltem a kerékszettet.
1-2 hetente szorgosan töltögettem az akksit.
3 hónap állás után az indításhoz kivettem az injektorok reléjét, feltermeltem az olajnyomást, relé vissza, majd szépen indult egyből olajnyomással. Finoman melegítve mentem is vele majd 50 km-t fülig vigyorral. El is felejtettem, mennyire finom szerkezet ez. :-)
Még az előző tulaj elütött egy pulikutyát az autóval, jobban szólva épphogy megkoccintotta. A kutyának szerencsére nem lett semmi baja, felállt és elszaladt, nem úgy az akkor már fényezett lökhárítónak. A jobb alsó részén bepókhálósodott a fényezés, és középen, az embléma alatt is volt benne egy repedés. Persze nem véletlen vártam vele ennyit, mert ha szép nem is volt, annyira szembeötlő se, és volt ezzel a melóval macera, még ha az effektív munka javarészét nem is én csináltam.
Leszedtem a lököst, illetve róla a matricarendszámot. Nem ért felkészületlenül, hogy egy-két füle el volt törve az elemnek, elvittem műanyaghegesztőhöz. Az autó előző életében az osztrák rendszám feltehetőleg fémből volt, az országhatárt átlépve elegánsan kiszilózták a rendszám rögzítésére szolgáló lyukakat, ezt úgyis befedte a rendszám, csak alatta érződött a dombormű. Ezt is megoldotta a műanyaghegesztő.
A rendszámtábla lyukainál bele kellett csiszolnia, van azért rajta gitt rendesen. Hogy hány csavarral volt feltéve az a rendszám, és főleg, hogy miért ennyivel, nem kérdezzétek.
Kerestem egy tényleg jó hírben álló fényezőt, mert aki tavaly a küszöb végét fényezte,
ahhoz több autót nem viszek. Tök korrekt áron dolgozott, és a végeredmény elég meggyőző. Grátiszba lefújta a bal hátsó kerék mögötti lökhárítótoldatot
(mud flap), mert karcos volt.
A fényezés nem ment gyorsan, de lökhárító nélkül könnyű
kivenni a lámpatesteket, így befejezte(tte)m a lámpák fóliázását, ami nekem áprilisban nem jött össze.
Most találtam egy céget/srácot, aki még polírozott egy kicsit a lámpákon, majd
észrevehetetlenül (tehát nagyon szépen
) befóliázta őket az UV ellen. Az egészben a pláne, hogy olyan fólia
került rá, aminek a gyártója azt a garanciát vállalja, hogy ha a következő 5
évben megsárgulnának a lámpáim (és nem lehetne őket szépen kijavítani) ingyen
és bérmentve vásárolnának nekem 2 darab gyári, új lámpatestet. Üzletpolitikájuk
az van, azt azért meg kell hagyni.
A srác szerint egyébként inkább 10 évben
lesz mérhető a fólia élettartama, és a műszakin sem szólnak majd miatta.
Amikor bent jártam a helyi Mazdában szeleplapkák után érdeklődni, rendeltem új patentokat, mert egyrészt tök másfélék voltak benne, mint kellettek volna, másrészt azok is el voltak fáradva. Olcsónak semmiképp sem nevezném őket, még a k.drága sem egészen fedi a valóságot, de talán újabb 16 (lassan inkább 17) évet kibírnak.
Visszaraktam a lámpákat és a lökhárítót a kocsira. Kár, hogy kell rá rendszám, nekem jobban tetszik nélküle.
A matricarendszám talán egyetlen hátránya, hogy nem lehet csak úgy le-fel tenni. Befáradtam az okmányirodába új rendszámot igényelni. A dolog úgy működik, hogy vinni kell a leszedett régit (ezt hőlégfúvóval melegítettem le, hogy egyben lejöjjön), be kell mondani a szélvédőn lévő regisztrációs matrica sorszámát, kifizetni a bürokrácia járandóságát, várni két hetet, majd bemenni a ropogós, új rendszámért. Közben az igényléskor kapott igazolással lehet használni a kocsit csak egy rendszámmal is.
Megkértem a srácot, aki a lámpákat fóliázta, hogy tegye fel
a rendszámomat, mert ezzel csak egyszer lehet próbálkozni, elsőre kéne szépen
megugrani a feladatot. Gyönyörűen feltapasztotta, az egész nem volt 10 perc
sem, és még milyen jó, hogy hozzá fordultam, ezt biztosan nem tudtam
volna ilyen jól megcsinálni.
Ledobtam belőle az olajat, mert ugyan még 6000 km sem volt
benne, így is túlhaladtuk az 1 évet, meg talán jobb neki, ha friss olajjal álldogál
a télen. Az olajon amúgy sem spórolunk.
Motul 8100 X-Clean 5W40-et raktam bele, hátha egy kis upgrade az X-Cess után, bár azzal sem volt baj. Nagy vonalakban egyeznek ahogy néztem, de az X-Cleannek alacsonyabb a kéntartalma. Olajszűrőből ugyanúgy gyári ment bele, mint tavaly, ám ezennel légszűrőből is gyárit vettem.
Itt látható a különbség egy gagyi utángyártott és a gyári légszűrő között:
Ma is tanultam vmit
Kicsit elbizonytalanodtam, de ez szerintem NDK. A gugli ismeri ezt is meg a NOK-ot is. Vicces, hogy két ennyire hasonló nevű gyárt ugyanolyan terméket.
Érdekes volt olvasni.
Az a szimering NOK lesz. A gyári általában az. Bár láttam már ATS-t is.
NA-n hatul a veztengely pozíció szenzornal levő O-gyűrű szokott ereszteni. Ha az NB-n is van olyan, arra ránéznek meg.
Érdekes volt olvasni. :)
Az a szimering NOK lesz. A gyári általában az. Bár láttam már NTS-t is.
NA-n hatul a veztengely pozíció szenzornal levő Ő-gyűrű szokott ereszteni. Ha az NB-n is van olyan, arra ránéznek meg. ;)
Érdekes volt olvasni. :)
Az a szimering NOK lesz. A gyári általában az. Bár láttam már ATS-t is.
NA-n hatul a veztengely pozíció szenzornal levő Ő-gyűrű szokott ereszteni. Ha az NB-n is van olyan, arra ránéznek meg. ;)
„Ha már úgyis szét van szedve…” jeligével van az, hogy
nekiáll az ember kicserélni a szelepfedél-tömítést, aztán a művelet két hétig
tart, és közben kuplungot kell légteleníteni. Vagy csak velem van ilyen?
Kezdjük a tünettel. Néhány helyen folyt kifelé a motorból az olaj. Oké, a folyás talán túlzás, maradjunk a szivárgásnál. Kb. 5.000 km-rel ezelőtt cseréltem benne olajat, ezalatt olyan 3-4 decit kellett rátöltenem. Valamennyit biztosan el is fogyaszt (egészségére), de egy része inkább elégetlenül távozik a külvilág felé.
Az olajszivárgás forrásait a következőkben állapítottam meg:
Első főtengelyszimering. Amikor hozzám került az autó, közvetlenül utána szerelőre bíztam a vezérlés cseréjét. Én sem mondtam, ő sem vetette fel javaslatként a szimeringek cseréjét, gondolom, nem akart vele bajlódni. Bár, ha cserélte is volna, úgyis utángyártott került volna bele, ami meg ugyanígy eresztett volna, szóval mindegy is.
Vezérműtengely-szimeringekre tippelek. Lsd.: előző pont.
Szelepfedél-tömítés. Ugyanezzel a művelettel a szerelő cserélte a szelepfedél tömítését is, mert könnyedzett. Vagy már akkor utángyártott volt benne, vagy csak megöregedett a gyári, de nem tömített rendesen. A vezérléscserekor természetesen utángyártott került bele, tovább nem is mondom.
Hátul a váltónál két dolog lehet: vagy a 3.000 km-rel ezelőtt beépített gyári új hátsó főtengelyszimeringem ereszt (ne eresszen), vagy a szelepfedéltől szivárog le idáig. A váltó alatti burkolatok levétele után úgy tűnik, a jobbik esettel van dolgom, egészen fent is olajos volt az illesztésnél, oda meg azért nem hinném, hogy ki tudná verni a főtengelytől szivárgó olajat.
A takarítás közben feltűnt, hogy az idén januárban beépített
I.L. motorsportos alsó kuplungmunkahengerem gumija tökre szét van repedezve.
Úgyhogy lecsavaroztam a munkahengert, visszatettem rá a gyári 16 éves gumit, ami
megjegyzem, tökéletes állapotban van. Eddig se nagyon bíztam az I.L-es
cuccokban, de ezután… Persze a csere közben a folyadék nyomása kinyomta picit a
dugattyút, így lelevegősödött a rendszer, légteleníteni kellett. Kicsit azért
szánalmas, hogy ennyire alja termékeket állítanak elő „OEM standardoknak
megfelelően”, bár nem is szabadna sokkal többet várni az árát ismerve. Nem kellett
volna megvennem, tudom.
Az alábbi képeken egy 16 éves, 100.000+ km-t használt, és
ennek megfelelő mennyiségű kuplungkinyomást átélt gyári, valamint egy 9
hónapos, 3.000 km-t használt utángyártott harmonikagumit láthattok. Rátok
bízom, hogy melyik melyik.
Aztán a bentebbi váltó alatti burkolatba tojt a nyuszi:
Amikor januárban kivettem a kipufogó középső szekcióját, ezt
a bilincset rajta hagytam, úgyis össze van rohadva a csavar, minek bántsam,
lejön a kipu anélkül is. Szerintem nincs összefüggésben a levétellel, a csavar
egyszerűen csak elfáradt. Fun fact, hogy gyönyörű kék színe volt a töretnek, ez
280-310 °C körül alakul ki. Kitekertem a két csavart, ami a lemezt és a
váltóházat közrefogva megy a blokkba. Olyannyira össze volt rohadva a bilincs csavarjának
maradéka az anyával, hogy nem maradt más megoldás, le kellett vágni az anyát
csavarvégestül, új anyát ráhegeszteni. Lefestettem a múltkor a levétel hiánya
miatt nem hozzáférhető részeket is, majd vettem bele új, 10.9-es csavart, és
visszaraktam mindent a helyére. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy be is feküdhettem volna, akkora hely volt a csavarozásra, meg se lehetett húzni
rendesen semmivel, mert se a dugókulcs, se a villáskulcs nem fért hozzá
rendesen, de nagyjából sikerült, biztosan jobb így, mint leesve.
Vissza a lényeghez, vagyis kezdődjön, aminek eredetilg nekiálltam.
Mint kb. mindig, most is a youtube-ról indultam el, természetesen TheCarPassionChannel videója, pontosabban szólva videói képezték az alapot.
Igaza van Gregnek, ki kell venni a hűtőt, mert enélkül lehetetlen lenne hozzáférni a dolgokhoz. Szóval hűtőfolyadék leenged, hűtő kivesz. Levettem a hosszbordás szíjakat*. További csavarozás, lejött a szelepfedél. Két észrevételem lenne: egyrészt két csavar nem a gyári volt (ezeket később a vezérműszíj burkolataiban megtaláltam, összerakáskor már jó helyre mentek vissza), másrészt egy ilyen fedél pont olyan alkatrész szerintem, aminek a csavarjait illene nyomatékra húzni, vagy legalább a gyári értékből kiindulva érzésre megtippelni a nyomatékot. Volt olyan csavar, ami bele volt tépve, volt olyan, ami meg sem volt húzva, majdhogynem kézzel forgatva ki tudtam volna tekerni. Tehát ezért is ereszthetett. Remélem, nem vetemedett meg a fedél.
Örvendetes, hogy a vezérműtengely-bütykökön nem látni semmi
kopást, kvázi újaknak tűnnek. Tök szépek.
*Mikor levettem a szíjakat jött egy elég kellemetlen
meglepi, amit egész eddig nem láttam, még a generátorfelújításkor sem. Inkább
mutatom:
Nem tudom, az a szerelő csinálta-e, akihez én vittem, vagy
valaki már korábban berhelte, mindenesetre nem szólt róla, mikor anno elhoztam
tőle a kocsit, ez egy kicsit gyanús. Akárki is volt, most sűrűn vehette a
levegőt, hogy abbamaradjon a csuklása. Nem csak ez a törés volt rajta, hanem nagyjából
átellenben is egy. Szerintem valakinek egyszer nem akart könnyen lejönni,
rátette a kétágú csapágylehúzót, és akkor se akart könnyen lejönni, helyette a
tárcsa éle jött le. Aki ezt eltörte, vajon mit gondolt, mikor visszarakta? Hát,
csókoltatlak, barát!
Az egyértelmű volt, hogy ezt nem fogom visszarakni, kell egy másik. A lehetőségek (mint kb. mindenben) a következők voltak.
Az első két opció gyors kiesése után nekiálltam keresgélni. A Jakoparts kedvezménnyel viszonylag baráti árával csábító volt, de azért bennem volt az érzés, hogy egy gyári lenne a jó, még ha 20 éves is. Csak sajnos sem Kopinak nem volt, sem Evanséknek. Eldőlt a kérdés, Jakoparts lett, aztán bízok a legjobban. Ebben legalább új a gumi.
Összenézve a Jakopartsot a gyárival ugyanolyannak hat, két eltérést láttam. Az egyik, hogy az utángyártottban vékonyabb a gumiréteg, illetve érdekes, hogy a hátulján a balanszírozást egy nagyobb furattal oldották meg, míg a gyárin négy, valamelyest kisebb van (a gyáriról valahogy jobban elhiszem, hogy tökéletesen egyensúlyban van…). Videókon mindenkinek elég lazán van illesztve a szíjtárcsa az agyra (boss pulley), nekem rá volt szorulva. Egy kiskalapács finom noszogatására szétjött. A jeladótárcsát valaki csavarhúzóval összekaristolta kicsit, nem tudom, itt is mi lehetett az elképzelés. Agy nélkül konyhamérlegen lemértem a gyári és az utángyártott szíjtárcsát is, a gyári (a két kis hiányzó darabja nélkül) 1628 gramm, míg az utángyártott 1582, nem olyan drámai az eltérés. Mindent letakarítottam, összeraktam – az új tárcsával is kellett a kiskalapács, tehát valószínűleg az agyam nagyobb valamiért, mint az átlag –, a csavarokat gyári nyomatékra lehúztam.
Ejj, ha már le van véve a szelepfedél, csak ránézek a
szelephézagokra. A videóban látottakat annyiban módosítottam, hogy mivel a
gyári könyv a szívókra 0,18-0,24 mm-t, a kipufogókra 0,28-0,34 mm-t ad meg
tűrésként, így erre mentem rá, meg mert a valóság is erre hajazott (a videóban
0,20-0,23-at és 0,30-0,33-at mond). Nem tudom, kinek mi a bevett eljárása hézagok századmilis mérésére, nekem az egyetlen ismert és bevált módszer két
hézagmérő együttes használata, amiket úgy választok meg, hogy a vékonyabb is mindig
a lehető legvastagabb legyen, hogy ne görbüljenek vagy szakadjanak el a lapok.
Tehát pl.: 0,22 mm-t 0,15+0,07-tel mérek ki, nem pedig 0,20+0,02-vel. Az
egymásra pakolgatásból, meg az esetlegesen közéjük szoruló olajból adódhat némi
pontatlanság, de én ennél jobb módszert nem ismerek, főleg nem háztájiban.
A szimeringcseréhez sajnos le kell venni a vezérműszíjat, így bontsunk tovább. Levettem a vezérlés burkolatát, majd a vezérműszíjat és a vezérműtengelyek tárcsáit is. Az első főtengelyszimeringből tuti szivárgott, a veztengelyeknél már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Szerintem folyt kicsit az is, de a szelepfedél miatt nem igazán lehet megállapítani egyértelműen.
Kivettem a kipufogóoldali vezérműtengelyt, mivel a szíj
levétele után szerintem így egyszerűbb a lapkák mérése, mint a tengelyt emelgetni
és alányúlva kiszedegetni, meg (odafigyeléssel persze) talán kisebb eséllyel karcolok meg bármit. A csapágyai is tök szépek, sehol semmi húzásnyom.
Leméregettem a lapkákat. Mikor bent voltam a helyi Mazdában
a tárcsa (és egyéb alkatrészek, ami majd jön nemsokára ) után
érdeklődni/rendelni, szerettem volna lapkákat is rendelni. Az áruk se volt
kutya, de a nagyobbik baj, hogy 3+ hét, mire ideér. Oké, Greg kitúrta az LS400
lapkáit, kérdezzük meg a Toyotát. Egy picit szerényebb az összeg, de itt is 2-3
hét. Ez így nem lesz jó… Hiába nem hajt a tatár, azért jó volna összerakni a
motort. Internet? Oké, ahonnan Magyarországra is szállítanak? Rátaláltam a PartSouqra –
pontosabban a weblapjukat már ismertem korábban is, de még sose rendeltem
semmit. Ez egy egyesült arab emírségekbeli bolt, túlzás nélkül az általam
ismert legjobban kidolgozott webshoppal. Online EPC-ből lehet válogatni, az
alkatrészre kattintva felhozza, hogy van-e belőle raktáron, mikorra, mennyibe
kerül, és sok esetben még egy őáltaluk készített (tehát nem gyári sablon) kép
is elérhető. Komolyan mondom, ezután azt nem értem, miért nem ilyen mindegyik
más webshop. Náluk volt készleten, és ráadásképp mind a Mazda, mind a Toyota
áránál lényegesen olcsóbban. Két negatívumot vettem észre a bolttal
kapcsolatban:
A Partsouq árul nagyon jó áron gyári szíjtárcsát is, abban benne lettem volna, de sajnos ott már harmincX dollár a szállítás, plusz arra már rámegy az ÁFA meg a vám, így mire itt van, ugyanannyiba kerül, mint a helyi kereskedésben, az meg sok, ez ezért esett ki.
Amíg az érkezésükre vártam, letakarítottam mindent
féktisztító, papírtörlő és fogkefe segítségével. (A fényképek késztítésének időbeni összevisszaságától tekintsetek el. )
Kicseréltem az első főtengelyszimeringet. A benne lévő
kicsit eltért az I.L-ről rendelt gyáritól, tehát vagy valaki már cserélte
egyszer, vagy a gyári pótalkatrész sem olyan, mint amit a gyárban beletettek.
Amit kivettem, nagyon meg volt keményedve, csodálom, hogy csak ennyire
eresztett. Jól beolajozva, a régi szimeringgel bekocogtatva tettem a helyére. Régi-új:
Menet közben megjöttek a lapkák. Tök korrektek voltak az arabok, abszolút elégedett vagyok velük. Elvileg normál esetben legkésőbb a rendelés leadása után 24 órával átadják a futárnak a csomagot, most a Covid miatt 3-4 nap is lehet, nekem 2 volt. A csomag a rendelés leadása után 8 nappal ért ide, minden rendben volt vele, azt küldték, amit szerettem volna.
Lemértem még egyszer a lapkákat, mert felfedeztem egy anomáliát. Gyárilag …3,100; 3,148; 3,196; 3,252… mm-es lapkák léteznek. Az én mérésem szerint meg volt köztük pl.: 3,17-es is. Tehát
Az első pontot egy második méréssel jó eséllyel kiküszöbölhetem, így ezt meg is tettem. A legnagyobb eltérés az eredeti mérésemhez képest 1 század volt, szóval ezt jónak tekinteném.
A mikrométerem pontosságáról túl sok infóm nincs, de nem hinném, hogy rossz lenne. Sajnos másik mikorméterem nincs, de megmértem egyik-másik lapkát tolómérővel is, ugyanezt mutatta. Megmértem az új lapkákat, amik gyári érték szerint 3,100 és 3,148 mm-esek.
Ez tulajdonképp tökéletes, szóval a mérési módszer és a
mérőeszköz jó, maradt az utolsó két pontból valamelyik, de hogy melyik,
valószínűleg biztosan sosem derül ki. Érdekes, hogy E1 és E8 gyári érték
(szerű) volt, tehát vagy tényleg gyáriak voltak, vagy pont ilyen értékre koptak,
de ahhoz meg 5 századnyi kopás kéne, ami szerintem sok lenne. Különösebb
kopásnyom nem is látszott rajtuk, így inkább arra gyanakszok, hogy már
köszörülték őket.
Kicseréltem a szükséges lapkákat, majd a csúszófelületek megolajozása után visszatettem a vezérműtengelyt. Kicseréltem a szimeringet, az első csésze alá a gyári könyvnek megfelelően tettem egy vékony réteg szilikonpasztát (vigyázva, hogy a csapágyra meghúzás után se jusson), majd több lépcsőben nyomatékra húztam a csavarokat. Kicseréltem a szívóoldali veztengely szimeringjét, egyszer körbefordítottam a tengelyeket, hogy biztosan a helyére nyomja a lapkákat, majd újból megmértem a szelephézagokat. (A szívóoldali vezérműtengelyt nem vettem ki – mivel ott mindegyik hézag rendben volt –, így azoknak a lapkáknak a méreteit nem tudom.)
Hogy E1 miért csak 3 századot nőtt, azt nem tudom. Illetve
hogy E5-E6 miért változott, azt ne kérdezzétek, az ő lapkáikat egyszerűen
visszatettem, ahonnan kivettem. Beszéltem egy ismerősömmel, aki másodállásban
motorszerelő, azt mondta, ez mindig ilyen szokott lenni, ne aggódjak.
Mindenesetre most tűrésen belül van minden.
A vezérműtengely-szimeringekhez még annyi sztori, hogy egy
tavaszi MX5partsos rendelésnél elnéztem őket, gyárit szerettem volna, de Victor
Reinzet sikerült venni. Megfogadva Csabihal tanácsát a nyár végi I.L.-es
rendelésben inkább vettem gyáriakat. Érdekes, hogy nem Mazdalogós zacskóban
voltak, hanem csak „meztelenül” betéve egy ziploc zacsiba. Az autóban lévők
szintén nem pont ilyenek voltak (mint a főtengelyénél). Nagyon tetszik, hogy az
I.L.-ről kapottakon NDK felirat van, mert ugye minden autóba kell szoci
alkatrész, hogy jók legyenek. Ráguglizva az NDK seal szavakra hamar az OEM, a Mazda, a
Nissan és hasonló szavak jönnek szembe, úgyhogy remélem, a mazdás zacskó hiánya
ellenére tényleg ez a gyári. Régi-új:
Jöhetett a wind back. Az összerakást nem nagyon
részletezném. Mindent rendszerezve raktam el, meg is volt minden, és a rendes
helyére ment vissza. Az egész egy nagy kirakós, csak közben mindent el kell
takarítani, meg minden csavart adott nyomatékra húzni.
Az összerakás során még két alkatrészt cseréltem. Egyfelől kapott egy új PCV-csövet, mert az eredeti kősziklává volt keményedve, nem csoda, hogy eresztett.
Másrészt az alsó vízcsövet egy elnyalt fejű AWAB bilincs
szorította a hűtőradiátor csonkjára, ehelyett vettem egy új gyárit.
Új fagyállóval töltöttem fel, mert ami kijött, nem nézett ki
túl jól, pedig elvileg másfél éves volt csak.
Ilyen lett két hét után. Amilyen előtte is volt. Csak kicsit tisztább itt-ott.
Visszakötöttem az akkut, így visszagondolva meglepő
nyugalommal fordítottam a kulcsot. Beindult egyből, ahogy kell neki, igazából
semmi szokatlan nem történt, vagyis a megszokottól annyi eltérés volt, hogy nem
jött sehonnan az olaj. Járattam egy jó 20 percet a garázsban, olajnyomás a dummy óra szerint végig
rendben, vízhőfok beáll középre, nem világít semmi hibalámpa, nem folyik sehol
semmi. Hagytam visszahűlni, néztem egy fagyállószintet. Alig egy cseppet
kellett csak rátölteni.
Azért csak kivittem egy kis próbakörre. Nem emlékszek,
hogy ilyen volt-e a kuplungom, túl rég vezettem a Miatát, túl sokat vezettem az
Off autómat. Nem tűnik rossznak, nem rángat, veszi szépen a fokozatokat, nem
reccsent egyszer sem sehogy, csak érzetre mintha más lenne. Vagy nem, komolyan
nem emlékszem rá… Levegős biztosan nem maradt, mert irtó alapos volt a
légtelenítés, más meg nem változott, ami miatt más lehetne az érzete, passz. A
próbaút valódi célja, a motor kipróbálása maradéktalan sikert hozott.
Tök jó, vígan forog
7000 fölé, nem torpan sehol, húz szépen, gyönyörű a hangja, szóval szerintem a
helyén van minden. Bejövős a dolog.
Ma reggel kijavítottam a beltér néhány idegesítő részletét. Mindegyik a középkonzol lebontásával indult, szóval hajrá.
Idegesítő feature #1
Elállt az ablakemelő kapcsoló a középkonzoltól. Ez valamelyik szétszedés után lett ilyen, letört vagy elhajlott valami füle. Hiába nem láttam rajta sehol sérült részt, nem akart a helyén maradni.
Már próbáltam többször javítani oly módon, hogy
szigszalaggal körbetekertem, hátha beszorul majd a helyére, de vagy azonnal
vagy pár nap alatt ugyanígy kinyomta magát a helyéről. A középkonzolt tartó 5
csavarból az egyik pont a kapcsoló alatt van, aminek a kivételéhez ki kell
szedni a kapcsolót a helyéről. Mivel 4 csavar is szépen megfogja, így most azt
találtam ki, hogy kábelkötegelővel körbeszorítom alulról, és a kötegelő tartja
majd a kapcsolót a helyén. Ezzel a kapcsolót nem lehet majd fentről kivenni, de
nem is kell. Ez a megoldás már talán tartani fog. A kivett csavart természetesen felcímkézve eltettem
Idegesítő feature #2
Nem működött az ülésfűtés kapcsolójának sofőroldali háttérvilágítása. Ennek már egyszer nekiálltam, de akkor a két cserélendő izzóból az egyik rendelését elrontottam, csak a bekapcsolásjelzőt tudtam akkor cserélni, most viszont rendeltem jót.
Idegesítő feature #3
Na jó, ez igazából nem idegesített, ez már csak a „ha már szét van szedve” esete. A váltóbot körüli zaj- és hőszigetelő anyag a váltóbot mozgásától kitágul, megnyúlik, ezt most cseréltem.
A fenti, nagyobbik darab szerintem fordítva is volt benne. Hogy ezt én raktam-e egyszer rosszul össze, vagy valaki már járt itt előttem, passz.
Itt látható, mennyire kitágult idővel:
Ennek lett egy olyan pozitív hozadéka, amire igazából nem is számítottam, csupán azért cseréltem, mert nem volt drága… A váltóbot szerintem jóval finomabban mozog, mint előtte. Igaz, még nem vezettem, csak helyben kapcsoltam párat, de ez meglepett most.
33.000 + munkadíj (ami 11.000 volt nekem a szelvedoszervizgyor.hu-nál, akiket mellesleg bárkinek jószívvel ajánlok bámilyen autóhoz )
Mennyibe kerül most a Pilkington?
Fotó sajnos nem készült róla, EPC-ből tudok képet kivágni. A valóságban ennél rövidebb, nem tart végig a szélvédő egész felső élénél ki a keret széléig.
Jól néz ki, gratula!
(Szokták még javasolni üvegcsere után a keret alá benyomni kis sprays üregvédőt, hogy véletlenül se kezdjen el rozsdásodni, ha valahol lekarcolták a festéket.)
Tudnád illusztrálni esetleg egy képpel is, hogy hová való a 2. cikkszámon elérhető cucc?
Tudnád illusztrálni esetleg egy képpel is, hogy hová való a 2. cikkszámon elérhető cucc?
Történt az úgy, hogy áprilisban megpróbáltam megpolírozni a szélvédőmet, majd két nappal később egy szélvédős elmondta, hogy felejtsem el a polírozást. Igaza volt, de késő bánat volt már akkor.
A polírozás teljesen jó ötletnek tűnt, hallottam már mondákat, hogy létezik a jelenség, de látni nem láttam még sosem eredményét. Vagy csak én rontottam el, mert nem értek hozzá, de ez ritka szar lett. Bár ne nyúltam volna hozzá! Hogy "ne legyen nagyon látható" szép nagy foltban mozgattam anno a polírgépet, hogy majd jól eldolgozom a karcot, minek az lett az eredménye, hogy ebben a szép nagy foltban tök homályos lett a szélvédőm, iszonyat zavaró volt. Saját kárán tanul az ember, üveget többé nem próbálok polírozni, inkább együtt élek a karccal, ha úgy alakulna.
Így most kicseréltettem egy újra. Az utolsó fillérig megérte, olyan, mintha hirtelen 144p helyett 4k-ban látnék mindent. Pilkington üveg került bele, gyári kéderrel.
Kéderből valami univerzálissal szokták összerakni, de nekem becsípődött ez a gyári dolog, legalábbis ilyen dolgokban.
Az IL-ről vettem, amiről egy tanulságot átadnék:
Végül nem volt baj, hogy volt ez a gumicsík is, mert ahogy törölgették a szélvédőkeretről a koszt, ez levált (lehet, hogy ezért is árulja az IL), és ha már úgyis megvettem, felragasztották.
A rendszámhoz való, szélvédőre való matricából már igényeltem újat, nem akartam az átragasztott matricákra jellemző csúnyaságot nézegetni.
További jó hír, hogy sem a kéder alatt, sem pedig a ragasztó alatt nem volt sehol rozsda, pedig ettől már azóta félek, mióta megvan a kocsi.