Szervusztok!
Lassan, de
megírtam, amit akartam.
Célom
konyhanyelven, és ezért lesz bent sok pontatlanság és hasonlítós magyarázat, remélem a képek is látszanak...
Kezdjük az
elején, diffi típusok (bár fórumon is volt már róla szó)
nyitott - open
részlegesen
zárt (önzáró) - LSD
zárt –
hegesztett – welded
az LSD-n belül
a 3 leggyakoribb, valamint mx5 vonzata:
kuplung alapú
(clutch type) NBFL 2003+ Tochigi Fuji
Torsen
rendszerű (helical) NA 1994->NBFL 2002
viszkós diffi
(VLSD) NA 1989-1993,
kisházas diffi
lényegük a Móricka-képen látszik:

-
nyitott diffi esetén a két féltengely egymástól (általában)
függetlenül tud forogni, nincs erő ami összekötné a két féltengelyt = 1 kerék
hajtás
-
kuplungos diffinél nagyon! leegyszerüsítve a két
féltengely vége 1-1 lemez, köztük egy rugó, ami feszíti őket, így kényszerítve
arra, hogy egyszerre mozogjanak – tehát eltérő sebességkülönbséget gátol a két
féltengely közt

-
Torsen esetében a két féltengely végén
fogaskerék van, amit körben több pici fogaskerék köt össze, és eltérő
erőhatások (nyomaték) esetén zárja össze a két tengelyt bizonyos mértékben

-
viszkós diffi elve az, hogy a két féltengely végén
levő lemezek közt nagyon sűrű olaj tölti be a rugó szerepét, ami képes részben egyszerre
mozgatni a két féltengelyt (részletesen elmagyarázva: https://www.youtube.___EngineeringExplained
)

Kezdem a viszkós verzióval,
mert azt tudjuk gyorsan rövidre zárni:
ugyan ez az elv az autómata váltók citromjában (csak itt a két féltengely helyett a főtengely vége és a váltó bemenő tengelye van, és automata váltófolyadék van olajként),
valamint - ami nekünk érdekes – a viszkókuplungos hűtőventilátorok esetében. ez utóbbi ugyan olyan viszkózus olajat tartalmaz, mint a diffi, és pont ez mutatja jól meg a működést:
hidegen sűrű,
ezért jobban zár
de használattól
viszonylag gyorsan felmelegszik és onnantól már hígabb, de akkor is marad
összezáró hatása (Subaruk középső diffijében is jól betölti szerepét!)
ha nagyon megmelegszik,
akkor ismét besűrüsödik és jobban zár = terheldd, s annál jobban zár!
miért fontos a hűtőventilátor?
mert ott már kipróbálták, hogy benne az olaj cserélhető sűrűbbre! – cserébe időnként
tőben le is szokott törni az egész (ez amúgy tud baj lenni, mert a venti a
vízpumpa tengelyére rögzül, és azt töri el), ha túl sűrűre sikerült…
tehát a régi NA
kisházas VLSD is elvileg tuningolható – én még nem jutottam hozzá ilyenhez, de
veterán értéke miatt kicsit sajnálnám is tönkretenni… (ha valaki ki meri
próbálni, keressen, s egyezkedhetünk!
Mx5 esetében
1994-re jutottak el oda a mérnökök, hogy kellene valódi részlegesen önzáró diffi,
és kb. ekkor jelent meg a Torsen elérhető áron, abból is a Type I. hátsó
diffiben (Torsen középső diffiben már az Audiban 1981-től jelen volt).
Mit tudunk
ekkor mx5-ről? – 90 vagy 130le papíron, 5-ös váltó, 185/60R14-es vagy
195/50R15-ös kerék a nagymotoros modelleken is!


Ezt a viszonylag
kis diffi-mag el is viselte, bár a Type I. viszonylag hangos és még nyers
üzemelés jellemezte – szakirodalom szerint (Matt-nak tudni, hogy ilyen van a
kocsiban, kérdezzétek tőle!
Ez a mag
tényleg csak fogaskerekeket tartalmaz, max. azt lehet letördelni, de én nem
találtam túl sok visszajelzést erről
képek még itt:
https://bofiracing.c___a-type-1-4-3-torsen/
Jöjjön a T2,
ami minket jobban érdekel:
1994-től
kezdhették fejleszteni, 1998-ban jelent meg először az NB esetében.
Ezt még mindig
195/50R15-höz fejlesztették, max 131le-hez, a ’90-es évek végén elérhető utcai
gumikhoz!
Ez az egésznek
a titka, és ez magyarázza, hogy manapság miért is van vele probléma:
nagyon kevesen
használunk már 15”-ös kereket főleg nem alsó kategóriás gumival, ami 25 éve még
a jobbik tapadást képviselte volna…
A diffi
belsejében a féltengelyek végén 1-1 nagy fogaskerék van (lenti képek alul két szélén), ezeket 4x2 pár
hernyócsavar (worm gear) köti össze, és ezek feszülnek egymásnak + féltengely
végi nagy fogaskerekeknek, hogy a két kerék együtt forogjon!

Ez minden olyan
esetben bekövetkezik, amikor a két gumi tapadása nagyobb, mint 0 (az egyik
kerék nem levegőben van, és nem jégen).
Mi változott ’98
óta? –
-
van NBFL kb. 145le-vel
-
2003-tól az alap kerék már 205/45R16 – nem is
adtak hozzá Torsent, hanem Fuji járt (bár az sem bírta)
-
van jó tapadós gumi (Pilotsport3 utcai gumi
tapadása ’98-ban szinte félslicknek minősülne!)
-
van 6-os váltó, nagyobb áttétellel = nagyobb nyomaték
jut a diffire
Tehát a T2 mag
nagyobb nyomatékot és nagyobb két féltengely közt kialakuló erőt kap, amit
össze próbál zárni, és megviseli, mert nem erre tervezték!
Érdekesség, hogy
Mazdaspeed diffijének Torsen magja is már eltér, vastagabb a féltengely is,
tehát a 180le körül már a gyártó sem mert kiengedni az „alap” T2-t. – és akkor
most hol is van a legtöbb turbós/kompis autó?!
És még van
valami: anyag-öregedés. Toyota AE86 esetében olyan 33 éves korában született
több cikk is arról, hogy öregednek és törnek… https://csipszer.blog.hu/2017/03/19/megcsinaltam_hatulrol
Nem kizárt,
hogy mx5 esetében is számolhatunk majd vele, bár nekünk még van pár évünk
izgulni :D
Mx5 Torsen Type
2 diffi eltér a legtöbb T2-től, mert lehet előfeszített! :O
ezt úgy kell
elképzelni, hogy a mag közepében van egy kicsi kuplung, ami alapból összezárja
már a két féltengelyt mint a kuplung rendszerű LSD-ben. Érdekes, hogy T2 volt
Toyota Suprában, volt Honda S2000-ben, Nissan Sylvia S15 SpecR-ben, de
mindegyiknél hiányzik e kuplung, csak mi kaptunk MX5-be, sőt az amcsik az NB
elején nem is kaptak ilyet! :P

képen a ceruzás számok a gyári méret/ valós méret - különbség a kopás - ez a diffi kopott volt, de ép!

Úgy néz ki a
helyzet, hogy én eddig 3 verzióról hallottam:
korai NB USA- picikuplung
nélküli
korai NB világ
többi része: picikuplungos, „A” verziós kuplunggal és kopótárcsákkal
NBFL mindenhol:
picikuplungos, „B” verziós kuplunggal és kopótárcsákkal
Így néz ki egy
Supra T2, belül látszik, hogy két kis korong van a nagy fogaskerekek közepében

Ilyen meg az
mx5:
Usa-ban 2017
körül állt rá egy srác „Spec-miata” tehát kb. 120-130le-s, szívó versenyautóvá
átalakított mx5 NA-NB-nek kiírt versenysorozatban elhasználódott T2-k
javítására.
A legtöbb hiba esetében:
a belső kuplung
a fogaskerekek mellett levő kopótárcsák
és a ház belsejének
a kopása jelentkezett
Előfeszítés
mértéke:
nagyon jó állapotú
NBFL Sportive esetében 10Nm
kopott NB
esetében 3Nm
Spec miata versenyekre
az optimális 25Nm
legtöbb kuplung
alapú sperr esetében min 50Nm!, Supra esetében akár 140Nm
A fentiek közül
a belső kuplung kopásával nem nagyon lehet mit kezdeni, és mérni sem tudtam a
kopás mértékét, de az összeszorító rugós alátét elvileg hézagolható.
A kopótárcsák
nevükhöz méltóan kopnak, a fenti rugós alátét adja azt az erőt, ami miatt a
féltengelyek végén levő nagy fogaskerekek előfeszítést kapnak. Ha kopik a
kopólemez vagy a ház belseje, akkor a rugós alátét előfeszítése csökken,
kevésbé zár alapból a mag, és másként is viselkedik. Ez a kopás elvileg korrigálható
bizonyos mértékben – a mérték itt az, amikor már a mag öntvénye kopik. Lenti képen sárga a bronz kopólemez, fekete a kosz, a C-alakú tiszta rész ahol a hernyókerék kikpotatta a házat.

Van még kopás
az egyes fogaskerekek közt is, mert a hernyók tisztítása során fogkefével söprögettem ki a
váltóolajban összegyűlt fém-sár lepedéket. Tehát az alkatrészek összekopnak, ez a
későbbi pótlás és méretezés miatt lesz érdekes, és okoz nehézséget!
Mi az, amikor
baj van? – ha nem azok a felületek kopnak aminek kopni kellene, hanem a tapadós
gumi+ nagy nyomaték hatására a hernyó-kerekek találkozásánál a fogaskerék nem bírja
és kitörik belőle 1-1 darab, ami utána kering még egy kicsit a mag belsejében
mire kitalál és a diffi aljában a mágnes megfogja (ha még nincs tele vasreszelékkel…)
Még nagyobb baj akkor van, ha a féltengely végi fogaskerék felületén a túl nagy
erőtől alakul ki kavitáció, és félgömb alakban válik le fémdarab a fog
felületéből

Sárga körben látszik, hogy a kopólemez kis trapézai belül koptak, kívül nem
A 3 sérült
diffiből amit néztem, az egyik nagyon szarul nézett ki (6-8 sérülés), a másik 2
esetében csak 1-3 helyen hiányzott anyag a fog felületéből.
Mit lehet
tenni?
-
ha ilyened van, akkor szétszed, talán a
sérülések szélét lecsiszol, és akkor hátha kisebb eséllyel töri tovább a fogat.
Írom ismét, hogy elindult egy vonal ezen hernyókerekek újra-gyártására, majd
meglássuk sikerül-e!
-
ha vennél Torsen T2-t, akkor nézd meg, van-e már
baj! Torsen jellegzetessége, hogy ha levegőben az egyik kerék akkor nyitott
diffiként viselkedik. Ha már sérült a fogaskerék felszíne, akkor ott meg tud
akadni egy pillanatra, tehát nem érzed a nyitott diffikre jellemző könnyed
kerék-forgást
Hogyan tudom
ezt megnézni?
1, T2 diffid legyen, megfejtéshez módszer leírása itt: http://www.miata.hu/forum/?tid=3759&page=17#125980
2, autó kiékelve, kézifék kiengedve és nem szorul,
féktárcsán nincsen rározsdásodott fékbetét-nyom, váltó üresben, bal hátsó kerék a földön, jobb a
levegőben. Elkezded óvatosan körbeforgatni és figyeled, hogy van-e olyan pont,
ahol megszorul. Ha van akkor az gyanús! (meg lehet ismételni a másik oldalon is)
Legutóbbi diffinél így sikerült észrevenni, hogy baj van, 1 helyen tört ki darab
a fogaskerékből és ettől már a kereket körbeforgatva 1x mindig megakadt egy picit,
majd utána tök jól forgott tovább (az előfeszítés 5-10Nm-ért nem fogod érezni)
Van-e jótanácsom?
- - ha Torsen Type 2-d van, akkor vigyázz rá, és ha
tudod, hogy autód paraméterei/használata alapján túl sokat kap, akkor óvatosan!
- -ha Torsen Type 2-d van, pályázni használod
rendszeresen és félslick is szóbajön, akkor 140le-ig elvileg nem nagyon lesz
baj (kivéve nagyon tapadós szűk pálya) de felette, vagy slick esetén gondold végig, h veszel egy nyitott diffit, és
rakatsz bele erősebb sperr-magot (lehetőségek: https://bofiracing.c___-slip-differentials/)
- - ha venni akarsz Torsent, akkor ismerd a határait,
és csak akkor vedd meg, ha nem vársz tőle túl sokat
- - ha venni akarsz akkor vedd figyelembe, hogy ezek
már nem csak kopnak (ami általában korrigálható) hanem maradandóan sérülnek is!
- - driftelni felejtsd el a Torsent!
Olajok:
75W90 ha csak
túrázol, - elég a 90PA olaj
75w140 ha nem
kíméled,
diffi felújítós
céggel egyeztetve: Motul elsősorban, vagy Castrol ha szűkös a keret (+2e pénz
legyen már Motulra lécci!)
A normál sárga
olaj jó tiszta diffibe
A kék csigavér
olyan adalékot tartalmaz ami oldja a lerakódást, de cserébe lebegteti is, így koptat,
tehát ezt gyakran cseréld! –
Amúgy Torsennél 20ekm a csereperidódus
óhh, és a diffi
feltöltő-csavarját ki lehet cserélni leeresztőre, és akkor már 2 mágnes szedi a
fémreszeléket
Ennyit
szerettem volna, kérdés esetén lassan, de válaszolok - ha sok jön, akkor összegyűjtöm,
s ismét rászánok időt (ma eddig 3 óra) míg megválaszolom egybe az összeset.
Mindenkitől
kérek a továbbiakban én is „mechanical sympathy”-t Miatája iránt!
Tiszteljük meg
autónkat, örömet próbál hozni hétköznapjainkba! 