Miatánk, ki vagy a mennyekben...
Fórum   »    Így épül az MX-5-öm (build thread)    »    An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez    |   << vissza


An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez


2013-01-15 10:29:41

balneum

Felfüggesztett fiók
Posztok: 727
Velünk: 5870 napja
bbalage78, 2013-01-12 12:47:03

ez a keréksúly dolog nálam érzésre el van túlozva, valami fizikus kiszámolhatná, hogy mennyi energia kell az 1tonnás autó x sebességre felgyorsitásához, illetve az x sebességnek megfelelő kerékforgáshoz a 4x20kgos kerekek felgyorsitásához.  

Szerintem arányaiban kb 5:1hez, de ez csak érzés, szerintem...

ráérős fizikus valaki?

Nekem ez inkább abban mutatkozik meg - a könnyebb keréksúly - hogy ritkábban kell fútóműalkatrészt cseréltetnem (eddig még nem is kellett), mert a nehéz, súlyos kerekek nem cibálják a fútóművet (illetve cibálnák, ha nehéz kerekeim lennének). Ráadásul a könnyebb kerékkel a rugózás is komfortosabb lesz. Sose szabad elfelejteni, hogy szerelt kerék rugózatlan tömeg! Szubjektíve nekem ez fontosabb a menetteljesítménynél, de nyilván az is fontos.  Ezért lényeges kérdés a lightweight kerék szerintem.



2013-01-15 9:03:32
VDaNi

VDaNi

Posztok: 290
Velünk: 5136 napja

Az NC 17" kereke nem gyengén könnyű, 7.7kg! smile

2013-01-12 15:50:26
myair

myair

Posztok: 762
Velünk: 5178 napja
zed1, 2013-01-11 21:58:51

Végezetül egy hasznos link a gyári felnik súlyáról (NA/NB/NC is): http://jason-parker.net/images/wheels.htm


Végre egy hely, ahol megvan az én felnim súlya is! A miata.net-es listából hiányzott. Köszi szépen!


aláírás

Tanga

2013-01-12 12:47:03

bbalage78

Posztok: 86
Velünk: 3734 napja

ez a keréksúly dolog nálam érzésre el van túlozva, valami fizikus kiszámolhatná, hogy mennyi energia kell az 1tonnás autó x sebességre felgyorsitásához, illetve az x sebességnek megfelelő kerékforgáshoz a 4x20kgos kerekek felgyorsitásához.  

Szerintem arányaiban kb 5:1hez, de ez csak érzés, szerintem...

ráérős fizikus valaki?


aláírás

NC, bordó volt, karbonfekete lett, egyébként semmi extra..

2014-06-21 18:24:36
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #22: Kerekek súlya

Idő: -

Költség: -

Vétel után valamivel észrevettem (mikor máskor ugye), hogy valahogy bizonytalan az autó elindulásnál, és akár mit csináltam, sehogy sem lett jobb. Klíma ki- vagy bekapcsolása nem változtatott érdemben a helyzeten, motor, futómű elvileg tökéletes volt. A gyári 16"-os szett felrakásával kiderült, hogy a felni/gumi páros súlya okozza a fenti jelenséget.

A vételnél meglévő Com4Wheels Octopus 7x17 könnyűfém felnivel és a 205/45-ös Kumho Ecsta SPT KU31 gumikkal 18,5kg-ot nyomott, itt minden elindulásnál érezhető volt a dolog és figyelni kellett a kuplung/gáz kezelésre. Cserélve őket MAK XLR 7x17-es felnire és Toyo T1-R gumikra, 17,9kg-ra csökkent súly kerekenként és gyakorlatilag alig észrevhetővé vált az induláskori bizonytalanság. A gyári 17"-os felnik a MAK súlyánál 1, még a 16"-osak 2kg-mal könnyebbek. A téli gumik és a hozzájuk tartozó 16"-os gyári felnik felrakásával egyből ki is derült, hogy tényleg ez a gond, ugyanis az immár 17kg-nál is könnyebb felni/gumi párossal minden bizonytalanság eltűnt. Szóva akinek bizonytalankodik az NC induláskor, egy próbát mindenképpen megér a felni/gumi páros súlyának ellenőrzése.

Végezetül egy hasznos link a gyári felnik súlyáról (NA/NB/NC is): http://jason-parker.net/images/wheels.htm

Update: A folytószelepház tisztítása után (hála Lalee-nak) az XLR/Toyo párosánál meglévő pici bizonytalankodás is teljesen eltűnt. A C4W-ken a folytószelepház tisztítása idején már az SPT-knél majd egy kilóval könnyebb gumik vannak, így sajnos nem tudom megnézni vajon a kerék súlya vagy az elpiszkolódott folytószelepház felelős inkább az induláskori "dadogásért".

Update2: Idővel újra előjött a bizonytalankodás, folytószelepház és légtömegmérő kipucolás új életet varázsolt a kocsiba, lásd tipp #37.

2013-01-10 22:19:16
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja

az az olaj nem dolgozik igazán, gyakorlatilag csak a "kulisszát" keni. szerintem még a te autódban is teljesen tiszta. viszont a km során lassan lassan el tud tünni. gyakorlatilag ott a szimmeringen keresztül lejut a váltóba. én amikor arra jártam (IL középbox beszerelés) akkor ahogy írtam felöntöttem magasabbra kicsit a gyári töltetet. ártani biztos nem ártott, érzetre csak jobb lehet mint elötte. nem ég és föld, de sok kicsi sokra megy. a felsöt nem zsíroztam mert még  nem olyan sok a km, de te ha szétbontod megkenheted kicsit ártani nem árt.

2013-01-10 21:24:18
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Milyen állapotban volt egyébként az olaj? A felső gombot is újra kented? Érezhető volt valami változás? 

Kicsit más: így bő hónap távlatából ki merem jelenteni, hogy a pedál állítás nagyon sokat dobott az összképen, nem tökéletes, de így már - még ha még mindig kicsit nehezen is - egyből kapcsolható az egyes és kettes visszafelé akkor is, ha -10°C-ban esetleg kint áll a kocsi fél napot és utána kell menni vele.

2013-01-10 20:22:32
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja

ehhez sajnos csak felülröl lehet hozzáférni.
váltógomb le, középsö müanyag burkolat ki,  (ezeket már jól ismered) váltóbot körül gumi le, váltóbot kiszerel és már öntheted is az olajat.

összeszereléskor egy tipp: amikor visszaraktad a váltóbotot,  mindenféle burkolat nélkül menj egy kört! wink nekem nagyon tetszik, mint egy tolós váltós Ladának olyan hangja van. smile
elég jól szigetel sok maszlang (sajnos)

2013-01-10 18:03:12
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Hmm, teljesen új info számomra. Cserénél megnézem majd ezt is. Kösz a tippet!

2013-01-10 16:08:34
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja

váltó témához még:

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=322476

lehet már ismered...
én a turretbe öntöttem még egy csipetnyi olajat úgy hogy az alsó golyó folyamatosan olajban legyen

2013-01-03 13:12:31
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

183 cm. Ha jól rémlik a keménytetős picit tágasabbnak tűnt fejtérben. A puhatetősnél sem lenne ez akkora gond, ha az egyik merevítő nem pontosan a sofőr feje előtt/felett futna. Egyébként nagyon testalkat (felső és alsó test aránya, karok hossza) függő. Nemrég vezette a kocsit egy 190cm-es ismerős és legnagyobb meglepetésemre simán elfért, jobban is mint én. Mivel teljesen hátratolta az ülést, így a fejét nem zavarta a merevítő, a karjával pedig ő így is kényelmesen elérte a kormányt.

Egyébként jól emlékszem, te éppen NC váltáson gondolkozol? Ha igen, és NC2 a cél (aktív használatra egyébként is ezt érdemes ha belefér a váltó, a kovácsolt karok, a módosított dugattyúk, kicsit hosszabb hatodik (autópályán áldás), kevésbé agresszív TCS,  az mp3-as rádió, stb. miatt) akkor abból lehet olyat kifogni, amiben gyárilag alcantara Recaro van, ami végre tart rendesen pályán is (sima NC bőrülés elég csúszkálós alapból), cserébe ezen nem lehet használni a tepsis trükköt. 

2013-01-03 12:51:32
Gabeszpapa

Gabeszpapa

Posztok: 1063
Velünk: 4324 napja

Zed, te hány centi vagy? 

( amikor Turesz NC coupéjában ültem ott a tető érzésre nem volt közel a fejemhez, mondjuk én csak 180 vagyok, de ő is kényelmesen ült benne, ha jól emlékszem Cool)

Lehet hogy a puha és a kemyéntetős változat között az is különbség hogy a tető másképpen fut a fej felett? vagy az ülés más?

2014-07-13 10:01:46
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #21: Ülés ültetése

Idő: 5-6 óra (+ festés száradása)

Költség: 2-4eFt (10.9-es csavarok, kúpos alátétek, önzáró csavarok, 3mm-es acéllemez, festék)

A kabrió megvétele utáni első reggelen a fejemre frissen installált puklit tapogatva konstatálhattam a tényt, hogy tényleg változik naponta 2-3cm-t a testmagasságunk (pukli ide vagy oda). Mivel korábban mindig pár óra aktivitás után vezettem NC1-t, nem tűnt fel, hogy a vászontető egyik merevítője pont a fejem előtt/felett fut, ami (reggel még teljes testmagasságnál) pont útban van. Megoldás nyilván az ülés és kormány beállítása lenne, azonban a kormány csak sugárirányban állítható, így a választási lehetőségek redukálódnak annyira, hogy vagy nem érem el a kormányt vagy elérem és reggelente balra döntött fejjel vezetek. Nyilván az első nem opció, az utóbbi pedig ergonómilag nem a legkényelmesebb (baleset esetén sem, mert már egy kis koccnál lefejelném a keresztmerevítőt...)

A fórumokat böngészve három megoldást találtam:

  • NC1 esetén három rugó fut az ülőlap alatt, ezek közül néhányat kiakasztva lejjebb süpped az ülésben az ember, de cserébe a bőr felgyűrődik, akár el is szakad
  • A szivacs megnyirbálásával is lehet néhány mm-t nyerni, azonban a komfort romolhat és szintén fennáll a bőr deformálódása
  • Harmadik megoldás az ülés sínjének módosítása, azaz a hátsó távtartók eltávolítása: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=319461
  • NC2 esetén egyértelmű a helyzet, ott egy tepsin ül az ember, ezt pedig könnyedén lejjebb lehet ereszteni: http://forum.miata.n___ordy+seat+mod&page=5

Mivel nem szerettem volna maradantó károsodást okozni az ülés kárpitjában, ezért az üléssín módosítása mellett döntöttem. A sín két Z alakú tartóját egyenesre cserélve lehet nyerni kb. 3cm-nyi helyet, ami bőven elégségesnek ígérkezett:

A módosításhoz elsőként az ülést kell kivenni. Különösebb gond nincs vele, akksit le kell csatlakoztatni, várni kell néhány percet, majd a négy rögzítő csavart kicsavarva az ülést elfordítva annak alján a lévő nagy fehér csatlakozót le kell venni az ülés aljáról (egy fül kapaszkodik csak), majd egyeként ki kell húzni a légzsák/ülésfűtés csatlakozóit. Érdemes egy fényképet csinálni, melyik csatlakozó hol volt eredetileg.

Az ülésről ezután a sín leszerelhető, még ha nem is könnyen. A sínt négy 14-es csavar tartja, melyekhez hozzáférni csak az ülés szétszerelésével (a műnyagok roncsolása miatt nem ajánlott) vagy csuklós fejű csillagkulccsal lehet. Ez utóbbiból racsnis erősen ajánlott, ha csak nem tervezünk 30 perces csavarozást:

A sínt levéve a hátsó két tartó már lefúrható. A tartókat egy heggesztési pont és egy szegecs tartja. Mivel mind a tartó, mind a szegecs nagy sziládságú acélból készült, ezek kifúrására tartónként nyugodtan lehet 30 percet számolni élés furókkal. A heggesztést vigyázva érdemes fúrni (nyilván a tartó oldaláról), hogy lehetőleg a legkisebb anyaghiány keltkezzen magában a sínben. Az alábbi képen látszik, hogy bár heggesztési pont (középső lyuk) kicsinek tűnik, de 8-as fúró sem érte át teljesen a heggesztést:

A hátsó tartókat leszedve az új tartók már méretezhetőek és elkészíthetőek. Az egyszerűség kedvéért (és saját korlátaim tudatában) a tartók 3mm-es acéllemezből készültek és kaptak oldalfalakat is merevítésként. Miután elkészültek, a padló rögzítési pontjait kifúrhatóak (az állíthatóság kedvéért 14mm-es lyukat csináltam). A sínt és a tartókat a padlóhoz rögzítve ezután a tartókon a sínt rögzítő csavarok helye bejelölhető. A sínen és az eredeti tartón gyárilag két lyuk van, egyikben volt a kifúrt szegecs, még a másikat nem használta semmire sem a Mazda. Ez a második lyuk elég közel van a gyári heggesztési ponthoz (a fenti képen balról az első lyuk a második gyári lyuk a sínen), ezért is kell vigyázni, hogy a heggesztési pont kifúrása közben a sínt lehetőleg ne fúrjuk át.

Az elkészült tartó:

Immár a helyén az új tartó:

Mint látható a sín lejtése miatt teljesen sík tartó nem lett volna jó, azonban ezt a pár fokos törést egyszerű hideg alakítással is ki lehet könnyedén alakítni a tartóban miután elkészült. A tartó és a sín összecsavarozásához érdemes valami nagy szilárdságú csavart, önzáró anyát és kúpos alátétet használni, hogy biztosan ne nyújon/lazuljon a csatlakozás.

Végül egy kép a teljesen hátratolt ülésről előtte:

... és utána:

A képek azt hiszem magukért beszélnek. Immár kényelmesen elférek reggel is és ami még fontosabb, kevésbé kell hátradöntenem az ülést, így végre becsukott tetővel is elérem úgy a kormányt, ahogyan a nagy könyv megírja (csukló a kormány tetején, miközben a váll az üléshez ér).

Zárszóként csak annyit, hogy az átalakítással egyetlen probléma volt csak, hogy nem értettem miért vártam a megvalósításával két évet... 

Mod: Ami még fontos lehet téli használatnál, hogy a vászonhoz közeli 2-3 cm-en kialakul egy hideg légréteg, amibe ha beleér az ember feje, elég kényelmetlen. Az ültetéssel biztosan ez alá a légréteg alá kerül az ember feje (ha nem kerülne, akkor már eddig is lyukat kellett vágni a feje búbjánakLaughing).

Mod2: Hogy csukott tetővel még jobban elférjek (reggel továbbra is elérte a keresztvasat néha a fejem, illetve nem tudtam továbbra sem elég függőlegesre állítani az ülést, hogy pl. szlalom közben is jól elérjem a kormányt csukott tetővel) elkészült az fejlesztett változtat:

Mivel az üléssín csavarjait hátul egy-egy kis kiemelkedésbe lehet becsavarni, a kiemelkedések elé be lehet még ejteni a tartót. Így még kb. 1.5-2 centi helyet lehet nyerni teljesen hátratolt ülésnél:


2013-01-03 9:25:26
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #20: Biztonsági öv vezetőjének beállítása és kitisztítása

Idő: 20 perc 

Költség: -

A biztonsági övek elég lustán húzódnak vissza a helyükre, emiatt pl. az övvezetőt is cserélte facelift-nél a Mazda, de sajnos ez sem szűntette meg a problémát. Egyszerűen az övet visszahúzó rugó gyenge (ezen nem tudunk segíteni), valamint az idő előrehaladtával a piszok felgyűlik a felső övvezetőn és emiatt még kevésbé akar visszamenni a helyére az öv. Alacsony hőmérsékleten a helyzet még tragikusabb, nálam -5°C környékén megszűnt működni a visszahúzás még kézi rásegítés esetén is.

Az övvezető megpucolásához egyszerűen le kell venni az övvezetőt burkoló panelt. Ennek egyetlen bajos része az övvezető mellett lévő pilincka (alábbi képen bekarikázva), ami eléggé ragaszkodó típus. Hidegben érdemes felmelegíteni ezt a részt, mert eltörhet.

Levéve a burkolat látszik, hogy a QC sem volt a helyzet magaslatán az összeszerelésnél (nesze neked Japán gyártás), az övvezető kicsit ferdén volt rögzítve mindkét oldalon, emiatt az öv nem az egyenes részen futott, hanem kicsit nekifeszült az övvezető görbületének, tovább növelve a visszahúzáshoz szükséges erőt:

Az övvezető tetetjén lévő csavart meglazítva, az övvezetőt be lehet állítani a helyes pozícióba:

Az övet felhajtva láthatóvá válik a felgyűlt kosz, ezt egyszerűen egy tisztítószeres/alkoholos ronggyal szépen le lehet takarítani.

Az utánállítás és a takarítás már a hidegben is működik a visszahúzás, igaz sebességi rekordot továbbra sem dönt.Laughing

2012-12-11 22:02:46
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

45ekm van most mindkét olajban szóval kb. félúton járnak. Köv. télig még lesz két olajcserém, a másodiknál lesznek cserélve. 

Mazdamesternél jár a kocsi, nem volt vele eddig gondom, de nyáron remélhetőleg meglesz a garázs és főleg az akna felújítása és akkor már nem csak a régi Opelt tudom ott karbantartani.Laughing