Miatánk, ki vagy a mennyekben...
Fórum   »    Így épül az MX-5-öm (build thread)    »    An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez    |   << vissza


An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez


2012-08-16 20:59:22
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #17: Csomagtér vibráció-, hang-, és hőszigetelése hangnyomás adatokkal

Idő: Kb. 8 óra

Költség: 17.5eFt (2 tábla (~1.5m^2) STP gold és 1 tábla (1.5m^2) Hanno Protecto 20 10mm vastag hangelnyelő szivacs)

Mivel sokat megyek autópályán az egyik első mod, amit meg akartam csinálni, az a csomagtartó hangszigetelése volt. Külföldi fórumokon elég vegyes a kép az utólagos hangszigetelés eredményességéről; valaki szerint jelentős a változás az utastérben, még más semmi érdemlegeset nem vél felfedezni a laposabb pénztárcán és a nehezebb autón kívül. Amiben azért nagyjából konszenzus van, hogy a csomagtér hőszigetelése jelentősen csökkenti annak hőmérsékletet (ugye az alatt/mögött van a kipufogó) és a vibráció mentesítés ("dynamatozás") semmit nem ér kivéve, ha a csomagtartóban van a mélynyomónk.

Nézzük mire jutottam:

  • Mivel extrém vékony anyagból készül a csomagtartó alja/oldala, ezért az ideális megoldás a teljes felületen történő, legalább két rétegű dynamatozás és egy rétegű szivacsozás/filcezése lenne. Ez az ára mellett már jelentős súlyt is jelentene (kb. 8 tábla STP gold kellene, ami önmagában majd 13 kg). Végül egy réteg STP gold került az igazán hajlékony részekre (csomagtartó alja) és egy-egy darab ahol még nagyon kongott, összesen két táblát felhasználva, ami kicsivel több mint három kg plusz súlyt jelent csak.
  • A "Hová rakjak még bitumenlapot?" kérdést nagyon egyszerű megválaszolni, a fémlemezeket megkopogtatva egyből hallani, hogy van-e még szükség vibráció csillapításra. 
  • Bitumenlap nem hangelnyelésre való, csupán a vibrációkat hivatott csökkenteni tömegével, ezért nem kell mindent telibenyomni bitumenlappal, egy kis darab is képes jelentős változást hozni. Pl. a sárhányók belsejére rakott 10x10cm-es bitumenlap is gyakorlatilag megszűntetni azok kongását.
  • 30 fokban igazán jó bitumenlapot ragasztani
  • az STP Gold jó: jelentősen olcsóbb, mint a Dynamat, feladatát elvégzi, könnyen alakítható és felragasztható 
  • Éghető anyagot nem rakunk a kocsiba értelemszerűen, de érdekes módon nem éghető filcet kapni nem lehet itthon. Még az autóipai alkalmazásokra hirdetett OVF soft filc is vígan lángra kap a gyufalángtól. Ugyanez igaz a laminált padlók alá rakott habszivacsra, ilyet véletlenül se használjunk. Végül filc helyett maradt a drágább és kényelmetlenebbül ragasztható, nehezebben tömörödő Hanno Protecto 20 szivacs. Ez önmagától elalszik, ha a tüzet más nem táplálja. (Kicsiny házi égéstesztemen jobban szerepelt, mint a Mazda gyári filce.Smile)
  • Dynamat hengert bitumenlap ragasztásához 10eFt-ért venni nem érdemes egyszeri használatra. Egy lekerekített szélű fadarab is megteszi odapaszírozni a bitumenlapot a fémhez. (STP gyári oldala is ezt javasolja, nemhiába orosz cucc.Cool)

FONTOS!!! A csomagtartó alján, a kocsi vége felőli részén van két gumi "dugó", ami a csomagtartóban lévő és külső légnyomás kiegyenlítéséért felel. Ezeket véletlenül sem szabad leburkolni bitumenlappal, mert ha ezek a dugók nem tudnak igazodni a légnyomás változásához akkor extrém esetben a karosszéria valamely eleme fogja elvégezni a légnyomás kiegyenlítését...

Jöjjenek a képek, elsőnek a csomagtartó közepe még gyári állapotban a burkolatok eltávolítása után:

Jobb oldalon is minden gyári:

Ahogyan a bal oldalon is (a benzincsövet védő lemez még a helyén, eltávolítani értelemszerűen a csavarok kicsavarásával lehet):

Szigetelő anyagok méretre vágása gyerekjáték a csomagtartó aljának bélésével:

A méretre vágott STP Gold már a helyén, rajta a használt szerszámok (a görgő egy sima 500Ft-os tapétagörgő):

A bal oldal sem maradhat ki a vibráció csillapításból:

Ahogyan a másik fele sem (a doblemezre később még került némi extra STP Gold):

Az utastér felőli hangelnyelő szivacsot legegyszerűbb a műanyagburkolatok utastér felőli részére rögzíteni (a bal oldali elem nincs a képen):

Hangelnyelő szivacs kerül mindenhová, ahová kisebb véráldozattal még fel lehetett ragasztani (ekkor már került alájuk is teljes terjedelemben STP Gold):

A benzinbetöltőcső takarólapja sem lehet akadály:

A legfontosabb rész a csomagtartó alja immár teljesen beborítva:

A mért értékek felhajtott tetővel (kalibrálatlan Voltcraft SL-100 zajszintmérővel mérve):

Autó Mért zajszint A és C súlyozással(db)
60km/h (sebességi fokozat) 100km/h (sebességi fokozat) 140km/h (sebességi fokozat)
MX-5 NC 2.0 2005 gyári állapot

A: 69 (5)
C: 89 (5)

A: 75 (6)
C: 94 (6) 
A: 79 (6)
C: 97 (6)  
MX-5 NC 2.0 2005 csak STP Gold

A: 68 (5)
C: 89 (5)

A: 75 (6)
C: 94 (6)  
A: 79 (6)
C: 97 (6)  
MX-5 NC 2.0 2005 STP Gold + Hanno Protecto 20

A: 68 (5)
C: 88 (5)

A: 75 (6)
C: 94 (6)  
A: 79 (6)
C: 97 (6) 
Astra F 1.7 TDS (5 ajtós) 1993 A: 66 (4)
C: 92 (4)
A: 72 (5)
C: 95 (5) 
A: 75 (5)
C: 96 (5) 
BMW 320d (sedan) 2006 A: 63.5 (5)
C: 84 (5) 
A: 66 (6)
C: 87 (6) 
A: 69 (6)
C: 91 (6) 

Azt hiszem az eredmények egyértelműek, jelentős változást a szigetelés nem hozott az össz zajszintet tekintve. Annyit tennék hozzá, hogy ötödikben 60km/h-nál gyakorlatilag megszűnt a kipufogóból jövő mormogás, emiatt szubjektíven jóval csendesebbnek tűnik az autó ekkor, valamint az STP Gold felrakása után az M0-M31 betonútjain sokkal dominánsabb lett a hátsó futómű felől érkező tompa puffogás ellenben a középmagas "kocogások" eltűntek. A puffogások csak a  Hanno Protecto 20 felrakása után mérséklődtek az eredeti szint alá, ám mivel ennél a tempónál már a szélzaj a döntő, érdemi különbség az össz zajban nincs.

Tehát összeségében városban a kipufogó hangjával lett halkabb a gépsárkány, míg jó minőségű autópályán/autóúton nincs különbség. Az M0-M31 döcögős útjain pedig átrendeződött a hangkép, de itt is már a szélzaj a domináns. A hifi (Bose) hangjában mintha annyi változás lenne, hogy nem tűnnek el teljesen a mélyek autópályán, bár lehet, hogy ezt csak beképzelem...

Hőszigetelés: Erről különösebben nincs mit írni, korábban egy 40 km autópályás szakasz után sütni lehetett a csomagtartóban (ott felejtett nejlonzacskó simán megolvadt Kakucsringen...), most max. kellemes meleg az alja. Ebből a szempontból maximálisan hozta az elvártat a szigetelés.

Megérte? Fene tudja, de az ajtókat azért még majd megcsinálnom.Laughing

Végül a reklám helye: Az anyagokat a http://www.zajcsillapitas.net/-nél vásároltam.

Update: BMW adatok teljesen feltöltve.

2012-08-03 20:59:54
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #16: Szélvédő körüli díszlécek problémája casco-s szélvédőcserénél

Költség: Min. 600€ ha nem figyelünk...

Nemrég a szétpotyogó BKV buszoknak hála cseréltetnem kellett a szélvédőt. Mivel van casco az autón, a bosszúságon és némi időveszeteségen kívül más gondnak elvileg nem kellett volna lennie. Azonban szélvédőcseréhez le kell szedni az LE-nél alapfelszereltség részét képező, szélvédő körüli "díszkeretet", ami három krómozott műanyagdarab kétoldali ragasztóval rögzítve. Sajnos ezek - mint kiderült a levételnél -hajlamosak eltörni, elrepedni vagy csak simán a krómfesték gyűrődik meg rajtuk. A pech az, hogy már LE-k esetén sem hozza az audatex katalógus cserélendőknek a szélvédő díszléceket, mivel rendelhető extraként vannak feltűntetve, amik ráadásul alumíniumból készülnének. Végül úgy néz ki, hogy a biztosító elfogadta az eltört díszlécdarab 0%-os üvegkár casco-ra  történő cseréjét, mivel az a gyári felszerelés része LE-nél. Akinek tehát van ilyen az autóján, érdemes jelenteni a biztosító felé, mint extra felszereltséget, mert a három darab beszerzési ára még I.L-től is 600€.Surprised

Róluk van szó: http://www.ilmotorsp___5df9b790eae8f7345e99

U.i.: Díszlécek valakinek 500€-ért akcióban?Laughing

 

2012-08-01 8:20:27
VDaNi

VDaNi

Posztok: 290
Velünk: 5136 napja

S ha leszedem a bandázst, hogy tudnám jobban rögzíteni a kábelt a helyére? Csak toljam be? vagy?

D

2012-08-01 8:19:08
VDaNi

VDaNi

Posztok: 290
Velünk: 5136 napja

smile Még a régi mailcímem volt itt, küldj a mostanira, ezt nézem! smile (amit az MSN címemnél megadtam!) (emailt nemtom hol kell módosítani smile )


D

2012-07-31 18:32:56

bbalage78

Posztok: 86
Velünk: 3734 napja

nna, végre megoldottam a beázást...

merugye nem volt csőkígyóm, így bementem a sparba és vettem 700ftos műanyag zuhanyzócsövet, amelynek egyik végét hegyesre vágtam, és szépen végigtoltam a járatban, ki is jött a turha, vizzel átfolyattam, kijáj lett. Ja, és nem is kellett szétszedni semmit...


aláírás

NC, bordó volt, karbonfekete lett, egyébként semmi extra..

2012-07-30 10:10:26
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Wááá, zseni vagy! Örök hála, mentek is mindent lefelé.Laughing

2012-07-29 14:16:52

bbalage78

Posztok: 86
Velünk: 3734 napja

hoppá mit találtam, az összes tipus service repair manualja:

 

http://www.mellens.net/mazda/index.html

 


aláírás

NC, bordó volt, karbonfekete lett, egyébként semmi extra..

2012-07-29 14:15:04

bbalage78

Posztok: 86
Velünk: 3734 napja

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=389787

 

csak megtaláltam a duguláselháritást...


aláírás

NC, bordó volt, karbonfekete lett, egyébként semmi extra..

2012-07-26 20:24:40
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja

miata.net -en alkalmanként hallani gyújtáskimaradás problémáról.
egy aktuális épp:

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=469262

azok a 2007 előtti típusok érintettek, akiknek (a műanyag burkolat alatt) ilyen a kábelkötegük:

http://kepfeltoltes.hu/120726/oldIGNwires_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

az a probléma, hogy nagyon szorosan lett bandázsolva a kábel, emiatt kiszakad a szürke csatlakozóból a vezeték, ami időleges ill. folyamatos gyújtáskimaradást (motordadogást) okoz. nem jó!
megoldás: bandázs visszabontása, kábelek ellenőrzése, javítása.

aki az alábbi kábelköteget találja az autójában, az megnyugodhat. ez már a módosított verzió, ezzel nincs gond.
jól látszik, hogy a kábelek sokkal szabadabban vannak burkolva

http://kepfeltoltes.hu/120726/newIGNwires_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

2012-07-13 13:16:36
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Azért még lefulladni nem sikerült vele (illetve egyszer Tökölön pörgés közben igenSmile), de érezetően bizonytalan bekapcsolt klímával az elindulás, ha csak gurulásba szeretnék átmenni állásból. Eléggé figyelnem kell a kuplungpedálra, hogy ne legyen "darabos a benzin", sportosabb elindulásnál nincs semmi gond. Kipróbáltam most reggel a kettesben indulást klímával együtt és nélküle, teljesen rendben volt.

A régi felnivel hasonló volt klíma nélküli is, ez mostanra majdnem teljesen megszűnt, lehet különösebb figyelem nélkül felengedni a kuplungpedált. A gyári felni még 1.1kg-ot könnyebb, valószínűleg azzal már minden rendben lenne, ha 0.6kg is már ilyen érezhető változást hozott. A többi mx-5 (mondjuk főleg 1.8-asak), amit anno próbáltam mind érezhetően "simább" volt elindulásnál, de így visszagondolva, mindegyik gyári felnivel volt.

Koccanás (csak képletesenSmile): Jó ötlet. Bp környékén mozgok, küldök este e-mailt.

Mod.: Küldtem mail-t, de visszapattant, hogy megtelt a fiókod...

2012-07-11 10:27:27
VDaNi

VDaNi

Posztok: 290
Velünk: 5136 napja

Hogy érted ezt a lefulladást? Ténylegesen lefulladt a kocsi vagy csak nehezen indult el?
A 2.0 motor alul nagyon nyomatékos, én sokszor kettesben indulok még klímával is. Semmi nehézséget nem okoz az 1090 kg autóval! smile Nálad?

Merrefelé laksz? Megnézzük 1más vasát? smile

2012-07-07 20:20:48
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #15: Felnik cseréje

Idő: Gumistól függ.Smile

Költség: Felnifüggő

Az újonnan méregdrága, de cserébe használtan nehezen beszerezhető LE felniket valahol "elveszítette" a kereskedő, így az autó az egyik legolcsóbb Németországban megkapható csereszabatos felnikészlettel került hozzám (Com4Wheels Octopus-X). Az eredeti terv ezen felnik megtartása utcára (vessetek a mókusok közé, de nekem tetszik) és pályázásra egy olcsóbban fenntartható 16-os garnitúra vásárlása volt. Nos ezt némileg módosította az eredeti felnijeim amortizálása a Kakucs-ringen. Az érdekesség az, hogy a sérülések a kanyarbelső oldalon keletkeztek. Szóval ne menjünk puha oldalfalú, peres utcai gumival szerelt felninkkel időt mérni a Kakucs-ringre, mert így járhatunk:

Ezzel a pályázásra használandó felnik kérdése el is dőlt, kereshettem inkább utcára valókat.Smile Mivel a kocsi a többi általam próbált NC-hez képest "lefulladós" volt indulásnál és a napi használatban egy hét is elég volt az ezüst felnik feketére szinterzéséhez a fékpor álltal, öt fontos szempont volt:

  • legyen olcsó a pénztárcám örömére
  • legyen fekete a fékpor bánátára
  • legyen könnyű a lefulladásos indulások feledésére
  • legyen 45-ös ET-vel a szélesebb útfogásért (a gyári ET 55-ös)
  • legyen 7x17-es, hogy használhassak továbbra is üzemanyagspórolós 205-ös gumikat

Bár nagy kedvenceim az OZ Ultraleggara\Superturismo\Alleggerita triumvirátus tagjai kétség kívül megfelelnek a négy utolsó szempontnak, az első pontnál némi zavar támad az erőben és a bankszámlámon. A vonzás ellenére végül győzött a józan ész és 13 évvel a jogosítványom kézhezvétele után megvettem az első új felnikészletem (MAK XLR):

Ilyen volt (és most így néz ki a pályán, csak ott remélhetőleg gyorsabban halad...):

Ilyen lett:

Bár a gyártó 7.7kg-osnak ígéri honlapján ezt a típust, lemérve kiderült, hogy valós súlyuk 8.8kg, ami kerek 1.1kg-mal nehezebb, mint a gyári 17-es Mazda felnik. Ennek ellenére a lefulladási hajlam megszűnt (kivéve ha megy a klíma), pedig a Toyo T1-R-rel szerelt kerekek súlya mindössze 0.6kg-mal kevesebb a Com4Wheels felni + Ecsta SPT pároshoz képest. 2ekm után pedig az is kiderült, hogy a fékpor láthatatlan a fekete felnin (vö. az első képen a féknyerggel, amit lemostam felnicsere után). Szóval öröm bódottsá'.Cool

2012-07-07 19:24:42
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #14: Csomagtér vízzáró szigetelés ("kédergumi") csere

Idő: 5 perc

Költség: 20eFt

Sajnos az előző tulajdonos előszeretettel pihentette a csomagtartóba pakolandó dolgokat a vízzáró gumin, ami ennek rendje és módja szerint jópár helyen szétszakadt. A cseréje egyszerű (régi levesz, új felrak), az egyetlen nehéz dolog benne a 20eFt-ot kifizetni érte, ugyanis egy két méter hosszú, 2cm átmérőjű "gumicsőről" van szó. Hiába, kédergumigyártónak kellett volna mennem... A kédergumi cikkszáma: NF7956951.

Régi:

Az eredmény, ha a sörösrekeszt nem egyből a csomagtartóba tesszük:

Az új szigetelés immár a helyén némi takarítás után:

2012-07-05 20:29:06

bbalage78

Posztok: 86
Velünk: 3734 napja

;-) nem azt azért nem, de fóliázás közben láttam hogy egy csomó helyen "lyukas" a kocsi ;-) ezeket mind kilyukasztottam, gondolván hogy biztos van valami szerepe, de attól tartok 1-2 helyen mégiscsak leragasztottam... ezért kérdezem hogy pontosan hova esik az a levezető lyuk, merugye ha "már leragasztottam" akkor nehezen találom meg..

egyébként felitatom belőle a vizet, és a napon kiszárad egy nap alatt, szóval nem olyan nagy gond, de azért mégiscsak illene megoldani, rozsdásodás gombásodás ilyesmi...


aláírás

NC, bordó volt, karbonfekete lett, egyébként semmi extra..

2012-07-05 17:49:13
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Wow, a kocsi alját is fóliáztad?