Miatánk, ki vagy a mennyekben...
Fórum   »    Így épül az MX-5-öm (build thread)    »    An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez    |   << vissza


An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez


2014-09-08 14:38:01
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Csinálnál erről a sínes dologról valami leírást képpel? Gabesz is panaszkodott erről, hogy többeknek van ilyen gondja, úgy látszik elég gyakori.

2014-09-08 14:27:21
lyukasurge

lyukasurge

Posztok: 71
Velünk: 3128 napja

A motortér felé volt a lerakódás, de nem mertem belenyúlni. 

Érintőlegesen kapcsolódik ide, de van az általad említett beázás (szélvédő alatti beázás, azaz: http://www.miata.hu/forum/?tid=3751&page=1 ) melynek javítását is elvégeztem a szintén kiváló leírás alapján, de ezen felül a kenőcsből (Soundal FixAll) kentem az ablakvezető sín és az ablak kédergumija (vízlehúzó?) közötti résbe. Miért? Azért mert rés, és mint olyan szeret befolyni oda a víz, de előtte szeret a résben hosszasan megállni. Ez olyan mértékű rozsdásodást okoz, hogy 4 éves korában cserélni kellett mind a két sínt, de láttam olyan klubtársat is, akinek már 2 évesen is megindult a rohadás. Lehet, hogy hülyeséget csináltam, de így legalább nem folyik az ajtó belsejébe víz és mivel púposan kentem a ragasztót nem tud megállni a felszínén semmi, és így elvileg nem rohaszt. Itt megemlíteném, hogy a ragasztóból a víztisztát (christal, magyarul átlátszó) választottam esztétikai okokból.

kainrat: Főleg a hőmérséklet csökkenésével indulnak meg a nyikorgások (kivéve a középkonzol kerete, mert az kánikulában szeret). Egyvalamit kipróbálhatsz ami nekem bejött: az ún. híres motorháztető  nyikorgás orvoslása. Lehet, hogy autóként változó, de olyan 18 fok alatt reprodukálni tudtam a géptető bal elülső oldalának nyomogatásával. Ezen segít, ha az összes gumialkatrészt - ami a géptető és a karosszéria között van - lekensz szilikonnal (hat?szögletű és kerek gumipogácsák, vízzáró gumicsíkok, stb.). Ezen kívül nálam egyszerűen zörgött a motorháztető kattogó hangot hallatva. Ennek oka, hogy túl nagy (volt) a rés a géptetőn lévő U alakú csap és az alul lévő rugós kallantyú belső - felső pontja között (nem teljesen tudományos megnevezések, ezek a motorháztető zárjának alkatrészei). Tudom, nem a legigényesebb és legtartósabb megoldás, de tekertem kb 4 menetnyi szig.szalagot az U kampó lenti részére (ami bepattan a zárba) és azóta teljesen csöndes.

Lényeg a lényeg: a bajor utakon egy nyisszanást sem tudott produkálni az autó, azóta átértékeltem ezeket a nyikorgásokat.


aláírás

lyukasurge

2014-09-08 13:54:52
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Örülök, hogy segítettek a bejegyzések. smile

- Ha jól rémlik a légtömeg mérő tisztítő "gyengébb" szer, de majd megnézem a dobozon. Kárt ha csináltál volna, szvsz már észrevetted volna.

- A motor felé volt a lerakódás vagy a légszűrőház felé? A fojtószelep hátsó oldala az igazán mocskos, ha arra gondolsz, az normális, azt kell főleg lepucolni. A légszűrőház felőli rész is alapból olyan, mert ott jön be az egyik visszavezető cső.

- Ilyennel nem találkoztam, Mazda tudja kalibrálni ha nagyon szeretnéd.  Nálam már vételtől olyan, hogy teli tanknál max felett van, de 40 liter elfogyása után már erősen negatívban, pedig elvileg még van 8 liter benne. Egyszer mentem próba képpen a sárga lámpa felgyulladása után 80km-t, de még csak valami 42 litert tudtam rátölteni...

- smile

- ÁÁÁ krovával én is milyen szívtam, ráesett a lengőkar felső felére, és sehol nem találtam, le kellett bontani az alját...

- Jaja, nagyon sokat dob, be is írtam magamnak, hogy kétévente áttakarítom az érzékelőket.

 

kainrat: Próbáld kifülelni honnan jön, NC elég sok helyen nyikorog, főleg a ráncfelvarrás előtti. Miata.net-en vannak fenn TSB-k rengeteg ezzel foglalkozik. Én is fixáltam vagy öt nyikorgási pontot, de még mindig nyeszeg. Egyszerűen a szar útjaink kihozzák, az első 5000km-en No után még semmi zaja nem volt.Undecided

2014-09-08 9:53:17
lyukasurge

lyukasurge

Posztok: 71
Velünk: 3128 napja

Helló Zed, köszi a leírást, a lépéseket követve a hétvégén végigcsináltam a tisztítást és még néhány javítást az általad javasoltak közül. Őszintén megmondom, hogy ha nem közölted volna ilyen részletességgel a szerelés fázisait nem mertem volna nekilátni. 

Csak néhány megjegyzés:
- Bárdinál szerettem volna megvenni a légtömegmérő-tisztítót és a folytószelepház-tisztítót, de lebeszéltek a két külön termékről, az eladó azt állította, hogy ugyanazt tudja a kettő, így a légtömegmérő-tisztítót vettem csak meg, azt használtam a pillangószelepre is.
- A folytószelepház utáni szívótraktusban szemre rengeteg fekete szurokszerű lerakódás volt. Ehhez nem nyúltam, nem tudom, hogy érdemes lett-e volna valamennyire kipucolni.
- Az alapjárat újratanításánál minimális mértékben elállítódott az üzemanyagszint-jelző, két osztással kevesebbet mutatott az akkusaru visszatétele után mint a levételkor.
-  Szintén az alapjárat tanításnál 20+percet járattam a motort, de sehogy sem akart beindulni a ventillátor, viszont az üzemi hőfok szépen beállt. Egyre idegesebb lettem, egészen addig, amíg a gyári service bulletin-ből meg nem fejtettem, hogy a hűtőn 2 db ventillátor van és a szabad szemmel látható (a jobb oldali) a klímáé, vagyis azt hiába figyelgettem, mikor a légszűrőház alatt "elrejtve" van a hűtő ventillátora.
- A szerelés valóban 30 perc lett volna, ha bele nem ejtek a motortér aljába egy fogkefét (+15perc) majd rögtön ez után egy 10-es crova betétet szárral (+20 perc).
- A végeredmény meglepően pozitív lett. 129e km-nél végeztem a műveletet és az álló helyzetbő indulásnál nagy különbség van, a motor érzésre sokkal finomabb, könnyebben felpörög, fulladozásnak nyoma sincs, megszűnt a darabosság. Kb. olyan mértékű a javulás, mint amikor 100e km-nél gyertyákat cseréltettem. 


aláírás

lyukasurge

2014-09-02 22:25:24

Törölt profil (kainrath)

Posztok: 82
Velünk: 2848 napja

Hali kb 2hónapja nyikorog valami az ncn... amikor indulok vele 1esből nyikorog 1et.... vagy ha szar úton megyek vele akkor nyikorog mi lehet az.olyasmi hang mint az ékszíj de az már leszakadt volna... és nem csinalja dúrvábban ugyan olyan... ötletem sincs mi lehet... ha futómű lenne akkor nem csak a szar úton csinálná hanem mindig.... valaki valami ötlet?

2014-07-09 22:36:19
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja

oldallégzsák...

2014-07-09 21:37:04
Steel

Steel

Posztok: 1056
Velünk: 2921 napja

Nagyszerű! De miért kell lekötni az akkut?

2014-10-22 0:11:54
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #39: Kiült ülés javítás

Idő: 20 perc

Költség: -

Egy hete jelezte a bal ülőgumóm már 30 perc autózás után, hogy valami határozottan nincs rendben az üléssel. A diagnózis egy gyors ülőlap nyomogatás után egyértelmű volt, az ülés feladta a harcot a kilóimmal. Szerencsére a javítás egyszerű volt, mindössze az ülőlap alján található három rugó hajlott meg túlzottan az évek során. A javításhoz egyszerűen vissza kell hajlítani őket, esetleg meg is lehet őket fordítani, így a már hajlott rész előre kerül, ahol nincs nyomásnak kitéve.

A javítás lépései:

  • akksi leköt
  • ülés négy csavarja kicsavar
  • ülés kifelé kifordít és az alján lévő nagy fehér csatlakozó levesz az ülésvázról
  • fehér csatlakozóból a három színes csatlakozó eltávolít egy csavarhúzó segítségével
  • ülés kiszed
  • rugókat kiszed (egyszerűen kijönnek) és visszahajt vagy akár megfordít
  • fordítva visszaszerel mindent

Az alábbi képen a két felső rugó már gyári helyzetére visszahajlítva, az alsó még kiülve (kb. egy, másfél centivel eltávolodva az ülés aljától):

 



Történet:



Tipp #39: Kiült ülés

Idő: 20 perc

Költség: -

Egy hete jelezte a bal ülőgumóm már 30 perc autózás után, hogy valami határozottan nincs rendben az üléssel. A diagnózis egy gyors ülőlap nyomogatás után egyértelmű volt, az ülés feladta a harcot a kilóimmal. Szerencsére a javítás egyszerű volt, mindössze az ülőlap alján található három rugó hajlott meg túlzottan az évek során. A javításhoz egyszerűen vissza kell hajlítani őket, esetleg meg is lehet őket fordítani, így a már hajlott rész előre kerül, ahol nincs nyomásnak kitéve.

A javítás lépései:

  • akksi leköt
  • ülés négy csavarja kicsavar
  • ülés kifelé kifordít és az alján lévő nagy fehér csatlakozó levesz az ülésvázról
  • fehér csatlakozóból a három színes csatlakozó eltávolít egy csavarhúzó segítségével
  • ülés kiszed
  • rugókat kiszed (egyszerűen kijönnek) és visszahajt vagy akár megfordít
  • fordítva visszaszerel mindent

Az alábbi képen a két felső rugó már gyári helyzetére visszahajlítva, az alsó még kiülve (kb. egy, másfél centivel eltávolodva az ülés aljától):

 

 

2014-06-27 19:55:49
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Hello!

Megnéztem most és megkaptam. (E-mailt elég nehezen tudok nézni most, csak akkor ha van éppen cégesen kívüli netem.) A képen biztosan nem a jó csövek vannak, nem is tudom hol van egyáltálán hálózott cső az NC-ben. Néztem usa árakat a hiányzó alkatrészekre (négy bilincs, két cső, alátét és két csavar), de az eddigi tapasztalatok alapján félek, hogy a magyar márkakereskedői árak miatt ugrom a projektet. Mindenesetre hétfőn kérek árat az auto focus-tól és jelentkezem.

2014-06-27 18:51:51
Dezsoeke

Dezsoeke

Posztok: 367
Velünk: 3153 napja

Szia!

 

Írtam e-mailt, még szerdán. Megkaptad?

2014-06-24 22:18:09
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Ok, kösz előre is. Ilyen alakú csöveket keress:

2014-06-24 17:41:47
Dezsoeke

Dezsoeke

Posztok: 367
Velünk: 3153 napja

Kinnem dobtunk semmit (bár az asszony rendet akart tenni smile ), de most így fejből nem tudom beazonosítani, hogy milyen csövek tartoznak hozzá. Majd utánanézek

2014-06-24 17:26:24
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Remek. smile Találj ki egy (nem túl magasLaughing) árat és dobd akkor át majd e-mail-ben vagy sms-ben. Csövek is megvannak még hozzá?

2014-06-24 17:23:24
Dezsoeke

Dezsoeke

Posztok: 367
Velünk: 3153 napja

Zed kérésére küldöm ebben a topikban ezt a képet. Ha minden igaz, akkor ez egy olajhűtő, és egy olajszivattyú. Lehet, hogy az olajhűtő nemsokára az Ő NC-jét erősíti?

2014-06-21 20:18:51
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #38: Folytószelepház és légtömegmérő tisztítás

Idő: 30 perc

Költség: Kb. 3-5eFt a folytószelepház tisztító és a légtömegmérő tisztító spray

Hogy simán és gazdaságosan tudjon működni egy modern motor, a légtömegmérő (MAF sensor), beáramló levegő hőmérsékletét mérő szenzor (IAT sensor) és a folytószelep (throttle valve ami a throttle body-ban van) tisztasága elengedhetetlen. Amennyiben előbbiek elkoszolódnak a motorvezérlő nem tudja pontosan meghatározni a korrekt benzin/levegő keverék arányát és többet fog enni a motor. Még ha az utóbbi koszolódik el, akkor a beáramló levegő szabályozása nem lesz elég finom, gázadásnál, váltásoknál rángatást tapasztalunk és egyenletlen lesz az alapjárat. 

Természetesen ezt az autógyártók is tudják, így a MAF tipikusan szennyeződés védetten kerül kialakításra, az IAT úgy van elhelyezve, hogy ne tudjon teljesen elszennyeződni és a folytószelep háznál a motorvezérlő folyamatosan tanulja újra a folytószelep helyzetét így korrigálva a lerakódások okozta eltömődést. Azonban egy idő után ezek a praktikák már hatástalanok és a motor el fog kezdeni rángatni váltásnál, illetve ingadozni fog az alapjárat, esetleg fulladozni fog bekapcsolt klímával történő elindulásnál. Idén nyáron jött el nálam az a pillanat, hogy már erős gáz-kuplung bűvészkedéssel lehetett hellyel-közzel finoman elindulni bekapcsolt klímával.

A tisztítás szerencsére egyszerű, csak meg kell venni, az erre gyártott spray-ket és kiszerelni a viszonylag könnyen hozzáférthető szenzorokat/szelepet. Érdemes a MAF / TB tiszítást egyben elvégezni, mert egyrészt ugyanott kell szerelni, másrészt pedig ugyanúgy meg kell taníttatni az alapjáratot a kocsival bármelyikük tisztítása után.

A szerelés elég egyszerű:

  1. Kössük le az akkumulátort
  2. Vegyük ki a MAF/IAT szenzorpár tokját. A kebélének levételéhez finoman csavarhúzóval feszítsünk alá a csatlakozónak. Az érzékelőt tegyük biztos helyre a tisztításáig és semmi esetre se fogjuk meg puszta kézzel (lehetőleg sehogy sem) magát az érzékelőket.
  3. Oldjuk meg a légszűrőházat és a folytószelepet összekötő cső bilincseit
  4. Ezen cső jobb oldalára tartó vezetéket kapcsoljuk le
  5. A szelepfedéltől jövő olajpára visszavezető csövet szintén kapcsoljuk le a kék betétet összenyomva és hátratolva. Ezután vegyük le hajtsuk félre ezt a csövet és levehetjük a vastag gumicsövet a folytószelepházról amit szintén félre tudunk hajtani az útból.
  6. Ezután a folytószelepház már hozzásférhető, vegyük le a rá menő kábelt rögzítő szövetszalagot és oljduk a kábelt csatlakozását. Végül csavarjuk ki a négy csavart ami rögzíti. Ügyeljünk, hogy ne essen be semmi a motortér mélyebb bugyraiba.Wink

Ezután a folytószelepházat el tudjuk annyira mozgatni a helyéről, hogy a rámenő hűtőcsövek eltávolítása nélkül is megtisztítható legyen. A Mazda is így javasolja a tisztítását. Továbbá határozottan tiltják a folytószelepház tisztító közvetlen alkalmazását, helyette fújjuk egy puha, nem szöszölő rongyra és azzal tisztítsuk meg a folytószelep házat, illetve a szelepet megát. Vigyázzunk, hogy a szelep tengelyének környékét nem bántsuk, ahogyan a linkelt leírásban kérik. A szelepet magát (szigorúan kesztűs) kézzel tudjuk mozgatni, de az ujjunkra vigyázzunk, mert elég erős a rugó ami ellentart. 

A folytószelep tisztítás előtt előlnézetből:

és után:

A képeken talán nem látszik annyira, de egy 30x50-as rongy vált fehérből teljesen feketévé a tisztítás végére. Annyi lerakódás volt a szelep hátsó oldalán, hogy lámpával megvilágítva fény nem jutott át. Tisztogatás után már nem volt ilyen gond. A visszarakás előtt ellenőrizzük a folytószelepház hátsó tömítésését (kék színű), amennyiben esetleg sérült, cseréljük. Fórumos tapasztalatok szerint három-négy szétszedést gond nélkül kibír.

A MAF/IAT szenzorpár egybe van tokozva, mindkettőt légtömegmérő tisztítóval (és csak azzal, mert a MAF baromi érzékeny!) tisztítsuk, méghozzá egy rongy felett bőven fújva rájuk a spray-ből.

IAT tisztítás előtt:

és után:

MAF tisztítás előtt:

és után:

Hagyjuk a MAF/IAT szenzorokat megszáradni, majd szereljünk vissza mindent és kössük vissza az akkumlátort. Ezután az alapjáratot kell megtaníttatni a kocsival újra, ennek lépései:

  1. Egy percig állítsuk gyújtásra a kulcsot, de ne indítózzunk.
  2. Egy perce kapcsoljuk le teljesen a gyújtást
  3. Indítsuk el a motort és várjuk meg amíg a ventilátor beindul
  4. Kapcsoljun ki minden elektromos fogyasztót és hagyjuk legalább 5 további percig járni a motort majd kapcsoljuk le

Végül újra meg kell tanítani az ESP-nek a kormányszög szenzor végállásait, ehhez adjuk rá a gyújtást és forgassuk el teljesen balra, majd jobbra a kormányt. Vegyük le a gyújtást és indítsuk be a motort. A DSC lámpának már nem szabad innentől világítania.

 

A tisztítás végső jutalma piha-puha alapjárat és tökéletesen rángatásmentes váltások.