Miatánk, ki vagy a mennyekben...
Fórum   »    Így épül az MX-5-öm (build thread)    »    An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez    |   << vissza


An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez


2012-05-28 19:44:36
Gabeszpapa

Gabeszpapa

Posztok: 1063
Velünk: 4324 napja

Hm, ez nagyon meglepett, létezik, hogy az NC ültetőrugó nem ront semmit a mentkomforton? NB nél én picit mást tapasztaltam, már megszoktam és megszerettem, de nagyon figyelem az úthibákat és szar úton vissza is veszek. Két dolog lehetséges, az NB más tészta vagy előtte se volt kényelmesebb csak megszépültek az emlékeim smile ))

2012-05-28 16:34:21
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja

az elsőt kicsit nehezbb berakni (de nem lehetetlen), a hátsó az megvan 10p alatt aláfekve (még csak emelni sem kell)

2012-05-28 15:13:08
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

@mx5fan: Jó ötlet, szvsz lesz az is cserélve előbb-utóbb, mert elég jókat olvasok a tapasztalatokról. Csak azt már szeretném magam csinálni és a garázs még nincs olyan állapotban, hogy ezt meg tudnám tenni. Meg először ki kéne a jelenlegi felállást is tapasztalni egy-két pályanap segjtségével, hogy legyen összehasonlítási alap majd.Wink

 

baltás: Ott a pont, azért írtam csak a pro-kit-et, mert elvileg ugyanaz, mint a gyári és mégis annál olcsóbban megkapni általában. Btw, ha eddig még nem mondtam volna: nagyon jól feldobják az autód a srága matricák/féknyergek.Cool

 

Spety: Ahogy mx5fan is írta, simán jó hozzá. Három dolgot kell csak figyelni: a facelift-eshez másik készlet van és ha motoros tetőd van, az nehezebb hátul jópár kilóval (36-tal egész pontosan), így oda érdemes már ehhez csinált rugót venni, hogy ne nézzen ki motorcsónaknak az autó: http://www.good-win-___art/20-1032PRHT.html. Harmadszor pedig az 1.8-as 15kg-mal könnyebb a 2.0-nál, így az eleje nem fog annyira "ülni", de egy-két mm lehet csak a különbség, ha van egyáltalán.

2012-05-28 9:32:41
baltás

baltás

Posztok: 294
Velünk: 4293 napja

Talán annyit érdemes megjegyezni, hogy hasonló árban van a H&R ültetőrugókészlet is, ami ugyanennyit ültet az autón, de kb. 10%al keményebb a Eibach Pro-kitnél, ezzel kisebb valószínűséggel üt fel.

2012-05-28 8:35:50
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja
SPety, 2012-05-28 8:11:14

Zedl

Csak a 2000-hez ilyen egyszerű a rugócsere vagy az 1800-hoz már más módosítások is kellenek?

mehet az 1.8ba is minden gond nélkül!

Érdemes még RX-8 használt stabilizátor rudakat is beépíteni. (piros pöttyöset)
vagy H&R vagy Eibach terméket...  ha eddig elégedett voltál, na az akkor még rátesz egy lapáttal! (főleg kanyarban) mindezt úgy, hogy a menetkomforton egy dekát sem ront!

2012-05-28 8:11:14
SPety

SPety

Posztok: 401
Velünk: 3575 napja

Zedl

Csak a 2000-hez ilyen egyszerű a rugócsere vagy az 1800-hoz már más módosítások is kellenek?

2012-05-28 0:57:50
Ordune

Ordune

Posztok: 7241
Velünk: 4527 napja

Jól áll neki! smile


aláírás


MX-5 KLUB - elnök
NA 1.6 1992

2012-05-31 20:13:24
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #11: Gyári ültetőrugó készlet beépítése

Idő: Márkaszervízben kb. öt óra, otthon fórumok alapján egy nagyon izmos vagy két lazább nap (szerszámok persze kellenek: rugófeszítő, emelők és bakok, ha nincs csápos, stb.)

Költség: 67eFt (gyári ültetőrugókészlet) + 26eFt (beszerelés márkaszervízben)

Gyakori kritika az NC-vel szemben, hogy messze nem olyan közvetlen élmény a vezetése, mint a korábbi generációknak. Ezt sajnos én is tanúsíthatom, de a közvetlenség viszonylag könnyedén közelíthető a régebbi generációkhoz a rugók cseréjével. Az NC-t sajnos különböző szabványok miatt már nem lehetett olyan mélyre építeni, mint az NA-t vagy NB-t, de szerencsére a Mazda már a kezdetektől tisztában volt a problémával, így sok országban már a vételnél lehet kérni ingyenesen a rugók cseréjét. Az a tény, hogy a cseréhez nem kell sem a gátlót, sem pedig az ütközőgumikat cserélni sok mindent elmond mennyire is számított a Mazda a cserére.Wink

A "gyári" Mazda ültetőrugókat az Eibach szállítja, ezeket külön is megvehetjük, nem fontos a Mazda-tól beszereznünk őket, az egyetlen különbség a rugók színében lesz: a gyári Mazdák kékek, az Eibach pro-kit rugók feketék. A pro-kit valamivel olcsóbb (150€ körül fellelhető gyakran akcióban, amire még rájön a szállítás). Garanciális autóknál szempont, hogy a pro-kit rugók használata a garanciális feltételek megsértésének minősül, míg a Mazda rugók esetén nyilván nincs ilyen probléma.

Végül a tapasztalatok bő két hét (~2ekm) használat után:

  • Normál vezetés során a kanyarokban tapasztalható dőlés megszűnt
  • Gázadásnál és gázelvételnél a korábban meglévő kis bólintás végre eltűnt
  • A buggy kinézet oldalról megszűntSmile
  • Érdekes, de könnyebb kiszállnom az ültetett autóból, korábban kicsit ki kellett "zuhanni", most kényelmesen ki lehet az ülésből lépni
  • Legnagyobb meglepetésemre az utazási kényelem egyáltalán nem romlott. Tényleg nagyon tud valamit az Eibach. Az eddigi autópályás döccenők ugyanúgy döccenek, de míg eddig három-négy billegés követett egy dilatációs hézagot, most egy sima puha ütődés és kész. Az M0-n megmaradt a régi M7-esre emlékeztető "döcögés" és az autó ugyanúgy felvesz egy saját "hintázási ritmust" néhány szakaszon, de rosszabb legalább itt sem lett. 
  • Sportosan vezetve még mindig van billegés, persze jóval kevesebb
  • És végül valami amire figyelni kell: autópályán 130-140 körül a régi rugókon elkezdett már kicsit bizonytalankodni az autó (relatívan persze), nos ez most kitolódott 170-180 környékére,  így gyér forgalmú és szélzajmentes szakaszokon az órát nem nézve könnyen felkúszik idáig a mutató, ha nem figyel az ember.
  • Elől kb. 3, hátul kb. 2.5cm-et csökkent a szabad magasság

Update pályázás után: Ég és föld az autó viselkedése, sokkal stabilabbnak érződik kanyarokban, irányváltásnál egyszerűbb érezni, ha túl gyorsan hajtom végre, stb. Ja, és végre nem akar kiesni az ember az ülésből minden élesebb kanyarban.

Végül egy utolsó megjegyzés: az átlátszó szélterelőről azt írtam, hogy talán a leghasznosabb extra, nos már csak megosztva uralja az első helyet.Wink

 

Ők mentek:

 régi rugók

Ők jöttek:

új rugók

Ilyen volt:

ültetés előtt

Ilyen lett:

ültetés után

u.i.: Igen, annyira alacsony lett, hogy még a fű is kipusztult alatta.Laughing

2012-05-26 0:21:16
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja
mx5fan, 2012-05-25 20:27:08

zed1, 2012-05-25 12:05:48

Sajnos típushiba,

ezt hol olvastad?  nem hallottam ilyenről egyátalán sehol... bár az nem jelent semmit smile

hogyan cserélted? kiszívtad a tartályból vagy le is kötötted a kormáynműről a csövet?

Netes keresgélés során találtam elég sok bejegyzést, hogy 2005-2006-os kocsiknál kormányművet kellett garanciában cseréltetni pont ilyen hangok miatt (ezeket olvasva azért kezdtem magam kicsit rosszul érezni...), a későbbieknél már nem olvastam ilyet. Viszont későbbről is van jónéhány bejegyzés, hogy a korai kocsiknál előjött a nyiszorgás, de olajcsere megoldotta vagy csak simán hagyták úgy ahogy van, mert csak hidegebb időben nyikorog és x év alatt sem jött elő más probléma ezzel kapcsolatban. 

Csere: Kénylemes voltam és megcsináltattam a márkaszervízben, amúgy is ott volt a kocsi a rugócsere miatt. Itt lekötik a kormányműről, ezért a kb. plusz egy óra munkadíj miatt annyi a csere, amennyit lent írtam.

2012-05-25 20:27:08
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja
zed1, 2012-05-25 12:05:48

Sajnos típushiba,

ezt hol olvastad?  nem hallottam ilyenről egyátalán sehol... bár az nem jelent semmit smile

hogyan cserélted? kiszívtad a tartályból vagy le is kötötted a kormáynműről a csövet?

2012-05-25 12:06:19
gram

gram

Posztok: 2280
Velünk: 6073 napja

Tök jó kis how-to bejegyzések, köszönjük!

A szervo-olajat egyébként magam is cseréltem, hasznos dolog, puhább lett a kormányzás. Az öreg Hidra Julika olaj hajlamos felhabozni, gyors szlalomnál felkeményedik tőle a kormány igen kellemetlenül.

2012-05-25 12:05:48
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #10: Szervókormány "nyöszörgés" megszűntetése

Idő: 1-1.5 óra

Költség: otthon 2eFt (dexron II hajtóműolaj ára), szakszervízben 13eFt munkadíjjal

Sajnos típushiba, hogy egy idő után (akár a már átvételkor is) elkezd nyiszorgó hangot hallatni a szervókormány ha álló vagy nagyon kis sebességű gurulásnál tekerjük. A hang leginkább két egymáson csúszó gumifelület hangjához hasonlít, halk, ugyanakkor nagyon idegesítő.

Szerencsére nem kell nekiállni bontani semmit, egyszerűen a Mazda álltal alkalmazott olaj fárad el egy idő után, bár a szervízkönyv szerint a szervoolaj nem szabadna, hogy cserére szoruljon...

Olaj csere előtt:

Szervoolaj csere előtt

Friss olaj:

Szervoolaj csere után

u.i.: A két kép közötti különbség nem photoshop, csupán az első telefonnal, a második fényképezővel készült, valamint az utóbbinál már a motortér is lemosásra került.

2012-05-05 17:22:38
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #9: Jelvények, feliratok eltávolítása

Idő: 15 perc

Költség: 500Ft foltbenzre vagy valamilyen ragasztó lemosóra

Az autómra sajnos a kereskedő még anno ráragasztotta a monogrammját, ami egyrészről idővel megfakult, másrészről már a vételnél sem tetszett, hogy ott díszeleg az autón. Az ilyen jelvény/felirat eltávolítása nem különösebben nehéz, de érdemes úgy leszednünk, hogy ne sérüljön meg. Ugyanis könnyen lehet, hogy a nap már annyira kifakította a fényezést, hogy levétel után vissza kell majd raknuk azt, amit éppen levettünk, mert a felirat/jelvény kontúrja már látszódik a fényezésen.

A jelvények/logók sérülésmentes eltávolítása:

  1. Melegítsük fel a jelvényt, erre tökéletes egy hajszárító vagy az is elég, ha 10 percig a nyári napon hagyjuk a kocsit
  2. Egy vékony és tiszta madzaggal (fogselyem még jobb) válasszuk le a jelvényt
  3. Kaparjuk le a kétoldali ragasztó maradványait úgy, hogy a festést ne sértsük meg. Erre tökéletes megoldás, ha kezünket egy percig mosva várunk amíg körmünk megpuhul, így nem fogja megkarcolni a festéket, de a ragasztót könnyen leszedhejtük)
  4. Mossuk le a maradék ragacsot foltbenzinnel vagy valamilyen más ragasztó lemosóval. Próbáljunk csak az érintett területen dolgozni a ronggyal , mert az oldott ragacsot könnyen szétkenhejtük
  5. Mossuk le puha ronggyal az egész felületet és reménykedjünk, hogy nem lesz a jelvény kontúrja beleégve a fényezésbe

BF logónak mennie kell:

BF logo

A "célszerszám":

Célszerszám

Logo leválasztva:

Logo leszedve

Ragacs nagyja eltűntetve:

Ragacs nagyja leszedve

Hibamentes hátsó Cool:

Kész

2016-02-20 14:58:37
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #8: Gyári lexan szélterelő felszerelése

Idő: 60 perc

Költség: 38eFt (+4-5eFt beszerelési díj, ha kereskedésben be is szereltetjük)

170-175cm-es magaság felett (és/vagy hosszúhajú barátnő eseténLaughing) talán a leghasznosabb extra, amit egy nc-hez beszerezhetünk az a gyári átlátszó szélterelő (Mazda kód: NE85-V4-336A). A szélterelő Lexan-ból készül, a kilátást nem akadályozza, rugalmas, nem zajong a rögzítése és gyári mivolta miatt nem kelti utólagos bepítés hatását.

Mennyit segít? A gyári szélterelővel kb. 90-110km/h-ig éreztem biztonságban a baseball sapkát a fejemen, most 140km/h-nál sem kell fogni. smile A hátulról visszacsapódó szél 100km/h-ig nem jelentkezik, de 160km/h-val utazni sem kényelmetlen a szél ereje miatt (a zaja miatt már inkább). Természetesen ezek csak felhúzott ablaknál érdekesek, lehúzott ablaknál majdnem mindegy melyik szélterelőt használjuk.

Bár a szélterelőt egyszerű felszerelni (leírás róla itt: http://www.mx5parts.co.uk/instructions/si3369.pdf), a rövid szerelési idő és a karcolódó felülete miatt talán érdemesebb valamelyik Mazda kereskedőnél berakatni, mivel egy óra munkadíj a szélterelő árának 10-15%-a csak, így a szerelésnél esetlegesen megkarcolt szélterelő miatt nem fogjuk a fejünket a falba verni.

Szélterelő felszerelve:

Szélterelő felszerelve

Az egytelen visszafordíthatlanul módosítandó elem a szerelésnél a bukócső első takaróeleme, melybe helyet kell vágni az oldalsó tartóknak. Szerencsére a tartóelem kialakítása miatt szinte mindegy a vágás minősége:

Szélterelő tartóelem

Végül néhány szó a negatívumokról, hogy ne az esetleges vásárlás után derüljön ki, bármelyik miatt is feleslegessé válik a szélterelő:

  1. A tetőt így is fel lehet lehet húzni az ülésből, nem kell kiszállni, bár ez egy picit kényelmetlenebb és nagyobb ruganyosságot igényel. Most is ugyanúgy ki kell oldani a tető rögzítőjét, majd az ajtó felőli karunkkal ugyanazon vállunk fölött hátra nyúlva kitapinthajtuk a tető élét, ebbe belekapaszkodva pedig kicsit feljebb tudjuk húzni azt. Ezután már bele tudunk kapaszkodni a tető felhúzására kialakított mélyedésbe. (Gyakorlatilag, ha fölülről a vállunk mögé nyúlva elérjük a lapockánk közepét, nem lesz gond az ülésből való tető becsukással.)
  2. Az eredeti lyuggatott szélterelő remekül használható mindenféle dolog rögzítésére (kamera, ventillátor, stb.), erről értelemszerűen le kell mondanunk.
  3. Karcolódik:Szélterelő karcok

 

Mod:

Nemrég valami elkezdett zörögni hátulról menet közben, lehajtott tetővel. Kiderült, hogy a bukócső burkolat és egyben a szélterelő rögzítéséhez használt fülecske heggesztése engedett el:

Elpattant fül

A javításhoz egyszerűen vissza kell heggeszteni a fület a helyére. 

Mod2: Három és fél év, illetve kb. 100.000 (a gyárinál jóval feszesebb futóművel megtett) kilométer után elkezdett zörögni a szélterelő a helyén. A problémat az alu tartókon átmenő műanyag elkopása okozta, ezt egyszerűen orvosolni tudtam némi öntapadós bandázsszalag segítségével:




Történet:



Tipp #8: Gyári lexan szélterelő felszerelése

Idő: 60 perc

Költség: 38eFt (+4-5eFt beszerelési díj, ha kereskedésben be is szereltetjük)

170-175cm-es magaság felett (és/vagy hosszúhajú barátnő eseténLaughing) talán a leghasznosabb extra, amit egy nc-hez beszerezhetünk az a gyári átlátszó szélterelő (Mazda kód: NE85-V4-336A). A szélterelő Lexan-ból készül, a kilátást nem akadályozza, rugalmas, nem zajong a rögzítése és gyári mivolta miatt nem kelti utólagos bepítés hatását.

Mennyit segít? A gyári szélterelővel kb. 90-110km/h-ig éreztem biztonságban a baseball sapkát a fejemen, most 140km/h-nál sem kell fogni.:) A hátulról visszacsapódó szél 100km/h-ig nem jelentkezik, de 160km/h-val utazni sem kényelmetlen a szél ereje miatt (a zaja miatt már inkább). Természetesen ezek csak felhúzott ablaknál érdekesek, lehúzott ablaknál majdnem mindegy melyik szélterelőt használjuk.

Bár a szélterelőt egyszerű felszerelni (leírás róla itt: http://www.mx5parts.co.uk/instructions/si3369.pdf), a rövid szerelési idő és a karcolódó felülete miatt talán érdemesebb valamelyik Mazda kereskedőnél berakatni, mivel egy óra munkadíj a szélterelő árának 10-15%-a csak, így a szerelésnél esetlegesen megkarcolt szélterelő miatt nem fogjuk a fejünket a falba verni.

Szélterelő felszerelve:

Szélterelő felszerelve

Az egytelen visszafordíthatlanul módosítandó elem a szerelésnél a bukócső első takaróeleme, melybe helyet kell vágni az oldalsó tartóknak. Szerencsére a tartóelem kialakítása miatt szinte mindegy a vágás minősége:

Szélterelő tartóelem

Végül néhány szó a negatívumokról, hogy ne az esetleges vásárlás után derüljön ki, bármelyik miatt is feleslegessé válik a szélterelő:

  1. A tetőt így is fel lehet lehet húzni az ülésből, nem kell kiszállni, bár ez egy picit kényelmetlenebb és nagyobb ruganyosságot igényel. Most is ugyanúgy ki kell oldani a tető rögzítőjét, majd az ajtó felőli karunkkal ugyanazon vállunk fölött hátra nyúlva kitapinthajtuk a tető élét, ebbe belekapaszkodva pedig kicsit feljebb tudjuk húzni azt. Ezután már bele tudunk kapaszkodni a tető felhúzására kialakított mélyedésbe. (Gyakorlatilag, ha fölülről a vállunk mögé nyúlva elérjük a lapockánk közepét, nem lesz gond az ülésből való tető becsukással.)
  2. Az eredeti lyuggatott szélterelő remekül használható mindenféle dolog rögzítésére (kamera, ventillátor, stb.), erről értelemszerűen le kell mondanunk.
  3. Karcolódik:Szélterelő karcok

 

Mod:

Nemrég valami elkezdett zörögni hátulról menet közben, lehajtott tetővel. Kiderült, hogy a bukócső burkolat és egyben a szélterelő rögzítéséhez használt fülecske heggesztése engedett el:

Elpattant fül

A javításhoz egyszerűen vissza kell heggeszteni a fület a helyére. 

2012-05-02 0:15:48
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Hello!

Hát nem álltam neki Photoshop-olni a képet feltöltás előtt.Laughing A festés óta kb. 1000 km van a kormányban, látványra maradt ugyanaz, annyi változás lett, hogy az elején kicsit száráz volt a felülete, mostanra sokkal inkább bőr tapintású lett. Ami miatt csak 99%-os nálam az eredmény, az az hogy a bőrösszetételeknél (kb. 2, 4, 8 és 10 óránál) jóval jobban elfeslett a bőr, mint az felrakott kopásos képen és ezért a 10 óránál lévő összetételnél már folyékony bőrrel kellett pótolnia a hiányt. Ezért nem olyan éles ott az elválás a két bőr között a felújított kormányon. 

Mivel napi használatban van az autó ezért döntő szempont volt nálam a bőrözéssel szemben, hogy csak egy napra kellett nélkülöznöm az autót. Ettől függetlenül is azonban újra a festés mellett döntenék, mert kényelmes számomra a mostani kormány fogása és elégedett vagyok az eredménnnyel. Bőrözésnél viszont pl. kérhetsz alá szivacsot is ha vastagítani szeretnéd a kormányt, ami szintén nem elhanyagolható szempont.