Miatánk, ki vagy a mennyekben...
Fórum   »    Így épül az MX-5-öm (build thread)    »    An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez    |   << vissza


An MX-5 NC is (re)born - tippek, trükkök NC-hez


2013-06-03 2:07:08
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #33: Fék felújítás 150ekm / 8 év után

Idő: kb. 10 óra munka + festékek száradása

Költség: Ate SL.6 fékfolyadék 1L - 4eFt, EBC Redstuff betétek - 63eFt, gumiharangok és vezetőcsapok - 28eFt, Motip féknyereg és Maestro hőálló festék, Korant rozsdaátalkító - 8eFt, Ate fékpaszta - 4eFt, Loctite 243 menetrögzítő - 2eFt

Mivel a féktárcsáim csúnyán rozsdásodásnak indultak a télen és mivel 50ekm után is csak 0.4 és 0.2mm hiányzott belőlük (valamint rápillantva hogy mennyibe fájna egy normálisabb gyártótól a gyárilag festett tárcsa) úgy döntöttem lefestem őket. Ne ebből lett aztán egy komplett felújítás...

Az elején reméltem, hogy csak ezt kell orvosolni elől

és ezt hátul:

A féket átvizsgálva azonban gyorsan kiderült hogy több munkám lesz: a vezetőcsapok 8 gumiharangjából 6 szakadt, az egyik első vezetőcsap belső, zajcsökkentést szolgáló gumija szétmállott. Hát nem valami tartós, de legalább gyárilag ilyen. A szervizkönyv ugyanis a féktárcsa cseréjével együtt kéri az összes vezetőcsap porvédőjének cseréjét, ideértve a két első gumival ellátott vezetőcsap gumijának cseréjét is. Ez utóbbit viszont csak csappal együtt kapni 4eFt-os darabáron, hogy teljes legyen a vásárló öröme. Szóval néhány darab gyorsan szétmálló gumiharangért és két kis vasdarabért leszurkolhattam majd 30eFt-ot a legközelebbi Mazda márkakereskedésben...

Ezután az első féknyergek dugattyúiank állapota már szinte megjósolható:

Nem tudom miből sikerült a Mazdának ezt legyártatnia, de ilyen szintű rohadást, amikor a kezemmel választhatom le a fémet még a 20 éves f Astrám sem produkált.Undecided Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a porvédők és alattuk a dugattyúk belső fele rendben van, így a dugattyúk tisztítását és a porvédők cseréjét (na meg a féknyergek leszerelését) megúsztam (egyelőre).

A szükséges porvédőkre/vezetőcsapokra bő egy hetet várni kellett, így első körben megcsináltam amit eredetileg szerettem volna: alapos drótkefézés és Korant-os kezelés után lefestettem a tárcsákat (és a dugattyúkat is jobb híjján) hőálló festékkel. Ha már szétborítottam a féket, letisztítottam a féknyergeket és a tartót valamint a porvédőt is lefújtam:

Ennyi rozsda jött le a tárcsákról és az első dugattyúkról:

Egy hétre rá megjött minden:

Az EBC betétekhez járt a zajcsökkentő takarólemez, valamint rézpaszta, míg a Mazdánál a hátsó vezetőcsapok porvédőit csak készletben lehet megvenni a dugattyúk porvédőivel együtt (hogy máshogy), amihez jár kenőanyag a vezetőcsapokhoz és a porvédőkhöz is. 

Ezután jött a csere, néhány dolog ami nincs leírva a szerviz utasításban:

  • elől a gumis vezetőcsapok vannak alul
  • hátul is két fajta vezetőcsap van, az egyik henger alakú, míg a másik három helyen egyenesre van reszelve. Ez utóbbi kerül alulra.
  • hátul a vezetőcsap provédőjét először a féknyereg tartójába kell belerakni a peremes végével (az a vége, ami nincs három helyen bevágva) és utána lehet a tartóba a vezetőcsapot beletolni
  • a hátsó féknyergeknél a dugattyút nem erővel kell visszanyomni a helyére, hanem be kell csavarni. Ezt megoldhatjuk kreatívan vagy olcsón lehet venni egy "brake cube"-ot.
  • nyilván rajtam kívül mindenkinek egyértelmű, a csavarokat menetrögzítővel kell bekenni, mert különben negyven km alatt elhagyja az ember a hátsó fékeit...
  • normál magasságú bakon lévő kocsinál a hátsó féknél nincs elég hely, hogy a nyomatékkulcs elférjen -> a kerékagyat feljebb kell emelni emelővel vagy a kocsit kell két menetben magasabbra felemelni
  • féknyereg festékből egy doboz pont nem elég és 4-5 réteg kell legalább az alapos fedéshez
  • a féknyereget simán rá lehet raknia a tárcsa tetejére rögzítés nélkül és kicsit körbemaszkolva kényelmesen lefesthető
  • a nyergeket legyegyszerűbb kimaszkolni úgy, hogy csak a kifelé néző és a kerékre merőleges része marad látható, a kereket levéve sem tűnik fel a csalás, mivel az így maszkolt részek nincsnek szem előtt, másrészt egyenes vonal mentél lehet maszkolni
  • a fékfolyadékból 7dl-et használtam úgy, hogy minden légtelenítő csavarnál megvártam amíg a friss folyadék "átér"
  • pumpával légtelenítve a kuplungpedálnál könnyű megszívatni magunkat (és levegőt húzni a kuplung munkahengeréhez), mivel a fékfolyadék tartály kiképzése miatt csak a tartály tartalmának egy kis részét lehet a kuplung felé átszívni, szóval itt óvatosan

A tartók lefestve, immár új porvédőkkel és két új vezetőcsappal:

Hátsó fék összeállítva és felmatricázva "ha már lúd, legyen kövér" alapon (féknyeregre való matrica e-bay-en szállításal kb. 2eFt):

Ugyanez felni mögött:

Minden összerakva:

Végül köszönöm Gabeszpapának hogy a bogarat rakott a fülembe és így csak lefújtam a nyergeket eredeti szándékom ellenére is.Laughing

A fékfolyadék cseréje után a kuplungpedál egy picit finomabban jár és a holtjátéka is majdnem nulla lett. A fékekről majd frissítem a hozzászólást a bejáratás után, egyelőre igen erősen érezni a friss folyadék áldásait. A fék jóval agilisabb és határozottabb. Nem gondoltam volna, hogy ennyire elhasználódott a régi.

2014-05-18 18:39:13
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #32: Hosszbordás szíj csere görgőkkel együtt

Idő: 1 óra kényelmesen

Költség: szíj, feszítő- és vezetőgörgő ára (pl. Gates szíj és INA görgők kb. 60eFt kedvezmény nélkül)

A cseréről egy remek leírás képekkel elérhető itt. Amit érdemes hozzátenni:

  • akksi tálca alja megfordítható, így egyszerűen ki lehet pattinttani a két kábelrögzítőt
  • akksi tálca csavarjai nagy valószínűséggel kezdenek berohadni, érdemes bekészíteni berágódásgátlót a visszarakáshoz
  • gyári Mazda alkatrészek ára USA árakhoz képest horror, INA/Gates teljes áron is olcsóbb és a feszítő súlyban kb. 60%-a csak a gyárinak
  • Bosch szíjat lehetőleg ne, gyakorlatilag évente (20ekm) cserélgettem eddig őket a nyúlás miatt, remélem Gates tovább bírja
  • gyári feszítő elején van a feszességet mutató jel, INA-nál a tetején -> jóval könnyebb ez utóbbin ellenőrizni Tévedtem. Az első szerviznél kiderült, hogy csak az akksi és annak házával kiszedésével látható a feszítő teteje és úgy sem kényelmesen.Undecided

INA vs. gyári feszítő

2013-05-25 15:57:09
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #31: Folytószelepház tisztítás (Laleekirály)

Idő: 1 óra kényelmesen

Költség: tisztító ára

Megtisztítva eltűnik az alapjárati ingadozás és az álló helyzetből elindulásnál lévő bizonytalanság, valamint az akksi levétele után az alapjáratot az ECU fél perc alatt megtanulja.

Képek más forumokról itt és itt.

2013-05-10 20:28:50
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #30: RX8 stabilizátorok

Idő: 2 óra kényelmesen

Költség: 42eFt (szilentek, stabik, festék + rozsdaátalakító)

Miata.net-en elég nagy irodalma van az RX8 stabik beépítésének, amit különösebb nehézség nélkül meg lehet tenni, mivel az NC és az RX8 egy platform. A nép véleménye a nagy vizen túl, hogy előre lágyabb hátra keményebb RX8 stabi az ideális mellyel kb. hozható az NC gyárilag semleges/nagyon picit orrtolós viselkedése. 

RX8-ak esetén három különböző keménységű stabi van, melyeket a stabikon festékszórás jelöl. Ezek keménységi szerint növekvő sorrendben: piros, sárga, narancs. A legjobban preferált párosítás előre piros hátra sárga stabi, ami annyira népszerű, hogy készletben is lehet kapni néhány alkatrészboltban az USA-ban. Én is ezt a készletet lőttem be. Sárga stabi van itthon rogyásig, de csak az. Legalább is én mást nem talátam. Német ebay-ről lett piros végül. Árak kb. ugyanazok 12-15eFt/stabi.

A rögzítők maradnak azonosak, de a szilenteket érdemes egyúttal cserélni (mindkettőből kettő kell), ezek számai:

Piros első szilent: F151-34-156
Sárga hátsó szilent: FE87-28-156

Azzal is érdemes számolni, hogy a stabik esetleg a földön voltak tárolva, így újrafestés is szükséges lehet. Semmi extrára nem kell gondolni, rozsda dörzspapírrral leszed, higítós ronggyal zsír és pormentesre kell törölni a stabit, rozsdaátalakítóval (pl. Korant) ezután kezelhető, majd simán le lehet fújni. (A jelölést lehetőleg ne, hogy később is tudjuk milyen is pontosan a stabi.)

A csere sem olyan nagy ördöngősség, mint a fórumokon olvasni, otthon kényelmesen elvégezhető, de a stabilizátor összekötők valószínű enyhe berohadására érdemes számítani és csavarlazítót bekészíteni.

Hátul: kocsit érdemes hátul megemelni, hogy kerekek levegőben legyenek, mert enélkül 3x annyi ideig fog tartania a stabi összekötök oldása és visszacsavarozása a helyhiány miatt. Stabi összekötőket leválasztjuk a stabiról (a csavar belsejébe megy egy 5-ös imbusz), majd a stabi rögzítői is levehetők és a stabi kivehető. Berakás ugyanez visszafelé.

Elől kicsit trükösebb:

  • Ne dőljünk be a leírásoknak, hogy nem kell leszedni a kerékjárati ívek kocsi eleje felőli részét és a kocsi alján legelől lévő sárvédő műanyagot. Illetve tényleg nem kell, csak jóval macerásabb enélkül odaférni az első stabi két rögzítőjének csavarjaihoz.
  • Itt is ügyeljünk arra, hogy a kerekek a levegőben legyenek
  • A stabi összekötőket ezután oldjuk majd a stabi rögzítőit is
  • A stabi kivehető a vezető oldal felé az alábbi műveletek után:
    • A stabi alaphelyzetben a kormányösszekötő és a lengőkar közé van szorulva, mint egy lefelé fordított U betű
    • Húzzuk át a stabit a vezető oldala felé
    • A kormányösszekötőn az utasoldali részen így az U egyik szára átemelhető (mozgassuk a kormányt olyan helyzetbe, hogy ez sikerüljön)
    • A vezető oldali kormányösszekőtőn csak a kormányösszekötő és az agy csuklójánál lehet átbuktatni az U másik szárát (itt van egy bemélyedés, mozgassuk a kormányt olyan helyzetbe, hogy ez sikerüljön)
    • A stabi a vezető oldala felé óvatosan áthúzható (U szára végig lefelé mutasson közben, elég könnyen kihúzható)
  • Visszafelé ugyanez, de mivel az RX8 stabi vastagabb, ezért csak óvatosan a hűtőnél

Néhány jótanács:

  • A pöttyözött része a stabiknak a menetirány szerinti jobb oldalra kerül
  • Elég nagy nyomatékot (40-50Nm) kér a stabi rögzítőinek és az összekötők csavarjainak meghúzásához a szervízkönyv, amik így is lesznek meghúzva gyárilag -> nehezen fog megindulni. A stabi összekötőknél érdemes elsőnek a csavarra simán ráfogni egy racsniskulccsal és úgy megforgatni.
  • A Mazda a stabik rögzítéséhez hihetetlen elcseszett módot talált, ugyanis a csavarszárak (amire a tartó kerül) oda vannak hegesztve az alvázhoz, így azok sérülése esetén lehet a fejünket vakarni. Ha olyan szerencsések vagyunk mint én, akkor az ráhúzásnál az egyik anya elmeneteli a csavarszárat és lehet gondolkozni a megoldáson. Egyszóval visszaszerelésnél a gyári nyomatékok helyett érdemesebb kisebb nyomtékot és csavarrögzítőt használni.
  • A szilenteket belülről (ahová a stabi megy) szilikonzsírral (vagy bármilyen gumibarát zsírárral) kell bekenni bőven.
  • Ha a rögzítőkkel rögzítettük a stabit, forgassuk le-föl párszor, hogy nem akad-e valamiben és könnyen elforog-e a szilentben.

Végül a tapasztalatokról: nem akkora ugrás, mint vártam a kommentek alapján (új autó, stb.), de tényleg hasznos. Pályán nem akarok minden kanyarban kiesni az ülésből (már emiatt megérte) és normál üzemben is észrevehető -> autópálya le/felhajtókon kb. +10km/h-val többel lehet menni ugyanolyan komfortérzet mellett.

Az első gyári és a frissen festett piros pöttyös RX8 stabi (+ az egyik tartó, a szürke szmötyi az eredeti stabin az alvázvédő):

2013-05-09 21:09:27
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #29: Krómtisztítás

Idő: 5 perc

Költség: 1eFt (Prevent krómtisztító)

Ez lehet mindenki másnak nyilvánvaló volt, de a sima Prevent krómtitsztítóval és egy ronggyal 5 perc alatt újjá tudtam varázsolni a tél alatt "berozsdált" króm részeket (visszapillantók "takarói" és a külső kilincseken lévő krómcsíkok -> a többinek kutya baja).

2013-04-30 21:34:59
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #28: Alvázvédelem

Idő: 3 nap maga az alvázvédelem és kb. 20 nap a teljes kiszellőzés nyitott tető mellett

Költség: 50eFt

7,5 évesen az NC alján - köszönhetően a mindössze egy évnyi ! téli használatnak - elég rendesen mutatkozni kezdtek a rozsdásodás jelei. Feltehetnék ide képet, hogyan néz ki egy közel hasonló korú Corsa alja, de inkább nem szomorítok senkit. (nulla rozsda)

Első futómű, alu lengőkar ugye nem rohad, ellenben a festett részek:

Váltó alatti merevítésnél is ugyanolyan festéket használt a gyár:

Dobbetét lemorzsolta a gyári alvázvédelmi bevonatot az egyik patentnél:

A difi is szép rozsdás kívülről, bár ez nem gond, a falának átrohadását nem várnám meg fél lábon. De legalább szépen harmonizál az alatta látható és hamarosan cserés kipufogóval.Laughing

Hátsó futómű is szép, azért jó a multilink,mert több vasdarabon oszlik el a rozsda.Laughing

Hővédő lemez és alatta már a kasztni rügyezik sajnos, még ha csak a felületén is egyelőre:

Első futómű kezelve: 

 

A korábbi hővédő lemez:

Hátsó futómú kezelve (itt látszik milyen egyszerű cserélni a hátsó stabit):

Hátsó futóműről még egy kép:

Küszöbnek bár kutya baja volt, kapott az is védelmet:

Végül egy kép az alázvédő segéderőkről:

Az alvázvédelemet az alvazvedelem.com-nál csinálták meg. A rozsdás képek a lemosás után készültek, a fújás előtt még a rozsdát passziválják, aztán történik az alvázvédelmi rétegek felhordása.

A végére néhány megjegyzés:

- Az alváz számos helyen "lyukas" a súlycsökkentés miatt. Ezen lyuknak a szélei szinte kivétel nélkül rozsdásodni kezdtek. 

- Az alvávédő büdös. Nagyon. Kb. két hét volt, hogy közel teljesen kiszellőzzön az autó a szabadban, nyitott tetővel. Egy hosszabb autópályás menet után még mindig érezni a szagát, ahogyan a csomagtartóban is. 

- Nagyon korrektül megcsinálták az alvázvédelemet, de pár helyen bejutott a motortérbe az alvázvédő. Simán higítóval letörölhető, de érdemes erre figyelni, mert száradás után nehezen jön le.

- Az oldalsó küszöbspoilert tartó patentek könnyen törnek, nincs belőlük hasonló a patentdepo-nál és gyáriban itthon eszméletlenül drágák, van amelyik 2800Ft. Ha alvázvédelemre adjuk a fejünket és nem tudunk várni egy-két hetet a spoiler visszarakásával, érdemes a spoilert tartó mind a négy fajta patentből már előre rendelni e-bay-ről jóval olcsóbban v. megkérni egy, az alvázvédelmet már megcsináltató klubtársat, hogy adjon olcsón a nála megmaradtakból.Wink

2013-04-14 8:26:03
Gabeszpapa

Gabeszpapa

Posztok: 1063
Velünk: 4324 napja

Kalap, gépeld be teljesen az e feletti részt:

Magyar MX-5 és Miata Klub - Napsütés- és kanyarbarátok, gyülekező!

(.hu is kell!)

Váltást terezel NC-re?Cool

2013-04-14 7:51:19
Kalap

Kalap

Posztok: 1610
Velünk: 5290 napja
zed1, 2013-04-13 16:35:06

Tipp #27: Teljes service manual

Idő: -

Költség: -

Bbalage78-nak hála tudjuk, hogy a scannelt manual elérhető itt.

Az öröm-bódottságot tovább fokozva, a komplett NC WSM elérhető linkelt és vektorgrafikus formátumban végre itt.Laughing Jelszó: a weboldal bal felső sarokbán található.


..lehet hogy csak én vagyok suta, de ott mindig más reklám van...

egyéb password hint? smile


aláírás

Fun is not a straight line

2013-04-13 16:35:06
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #27: Teljes service manual

Idő: -

Költség: -

Bbalage78-nak hála tudjuk, hogy a scannelt manual elérhető itt.

Az öröm-bódottságot tovább fokozva, a komplett NC WSM elérhető linkelt és vektorgrafikus formátumban végre itt.Laughing Jelszó: a weboldal bal felső sarokbán található.

2013-04-09 21:12:04
zed1

zed1

Posztok: 935
Velünk: 4097 napja

Tipp #26: Első helyzetjelző izzzók cseréje LED-re

Idő: -

Költség: "Izzók" ára

Első helyzetjelzők cseréjénél nőgyógyászok előnyben, így elsőnek egy kis "hova-nyúljak" segédlet ezen hivatást nem gyakorlók számára. Kosárlabdás kézzel rendelkezők pedig már kezdhetik is (nem kosárlabdázó) barátnőjüket/barátjukat fűzni a cseréhez, mert a hely szűkös, de cserébe jó éles lemezekkel/műanyagokkal határolt.

A helyzetjelző foglalata végén van két lapka, ezekkel kb. negyedet fordítva a foglalaton az kihúzható. A jobb oldali foglalat szürke része a becsavarás után is játszani fog ki-be 3-4 centit míg a bal oldali nem. A foglalat gyárilag ilyen, a jobb oldalit egyszerűen a feszes kábel akadályozza meg ebben.

A foglalat, benne LED:

Jobb oldali foglalat-eltávolító-kéztartás:

Bal oldalon először a kábelköteget rögzítő patentet kell kioldani és kábelt lefelé elnyomni az útból:

Bal oldali foglalat-eltávolító-kéztartás:

Igen, ez a mozdulat olyan szép, hogy megérdemel egy visszajátszást más kameraállásból is:

A LED-esítésnek nálam két oka volt, egyrészt a fél-egy évente kiégő első helyzetjelző izzók (csak ezek égtek még ki, de ezekből vagy 6), másrészt a fehér xenon mellett sárgán pislákoló helyzetjelzők látványa. A helyzetjelző foglalata T10-es, de ahogyan az első képen is látszik a foglalat két oldala kb. 1 centire még az izzó mellett fut, ezért olyan izzók melyeknek ezen a részen az átmérője 10mm-nél nagyobb, nem fognak belemenni a foglalatba. Emiatt nem jó bele például az Osram W5W LED izzója (W5W és T10 foglalatilag ugyanaz).

Homasita eladóinak agyára menés után végül is a Lampa 58454 nyert:

A különbség elég látványos:

Hidegen a xenon és a fenti LED színe teljesen azonos, bemelgedve a LED alig észrevhetően kékbe hajlik.

2013-04-02 17:16:36
P.G.

P.G.

Posztok: 205
Velünk: 4942 napja
mx5fan, 2013-03-27 8:57:50

juhu! örülök, hogy bevált! wink
ha majd mész még párszáz km-t az új olajjal, akkor még egy 10-20%-al ennél is jobb lesz...

Én is azt raktam bele egy hónapja, most az 1-es hibátlan, a 2-es "csak" sokkal jobb lett! Köszi a tippet!



2013-04-02 12:52:21

bbalage78

Posztok: 86
Velünk: 3734 napja

ez érdekes, nálam 1,5 éve van az autó 3 vagy 4 izzóm égett ki, má a tököm ki van tőle, most sem ég a baloldali, lusta vagyok rászánni az időt...

no persze, ez legyen a legnagyobb baja ;-)


aláírás

NC, bordó volt, karbonfekete lett, egyébként semmi extra..

2013-03-31 21:20:39
Gabeszpapa

Gabeszpapa

Posztok: 1063
Velünk: 4324 napja

Egy hasznos videó a belső tér bontásához, audio rendszer tuning! (sztem igényes)

http://www.youtube.com/watch?v=Hc7AQOo-BnA

2013-03-27 8:57:50
mx5fan

mx5fan

Posztok: 1443
Velünk: 5148 napja

juhu! örülök, hogy bevált! wink
ha majd mész még párszáz km-t az új olajjal, akkor még egy 10-20%-al ennél is jobb lesz...

2013-03-27 8:55:21
VDaNi

VDaNi

Posztok: 290
Velünk: 5136 napja

Nekem 121.000 van benne, szinte új korától nálam van.
Eddig 1db problémám volt, épp pár hete, a sok kuplungrúgástól szétrúgtam a kuplungpedál tartókonzolját, meg kellett erősíteni! :D :O

Ezen kívül hibátlan, 1 izzó nem égett ki az autón, napi használatban van télen nyáron hidegben hóban mindig.