
Roland
Velünk: 545 napja
Nem bonyolult, maximum a bowdenek ki és visszaakasztása a macerás.
Nem bonyolult, maximum a bowdenek ki és visszaakasztása a macerás.
Szia!
A középkonzol (konkrétan a venti szabályozó tekerentyű) mögötti izzó cséréje mennyire volt bonyolult? Kiégett, kicserélném, a gyári megoldás nekem megfelel, nem akarok a LED-del vacakolni
Esetleg találtál valami youtube videót hozzá?
Köszi,
Gábor
Igen, ez sokáig kérdés volt, de megmarad a fényerő szabályzás.
Bent volt kábé 1 hónapig, elkezdett villogni és ki is szedtem.
Köszi a részletes magyarázatot. Nem a legkönnyebb ennél a T3 méretnél az ellenállást elhelyezni, de nekiállunk villamosmérnök pajtással valamelyik héten. A szezonig mindenképp. Adok ezeknek a kínai vackoknak még egy esélyt, aztán megírom a tapasztalatok!
A villogás amiatt van, mert túl vannak hajtva a ledek. Sok kínai gyártó előtétnélkül hajtja a LED-eket. Ez nagy hiba, több okból is. A kocsiban ugye nem 12V van, hanem inkább 14 körül, egészséges akksi és generátor esetén, de tegyük fel, hogy a tervező erre gondolt. Ha nem, akkor nincs miről beszélni, a fényforrás alkalmatlan kocsiba való használatra, rövidtávon túlmelegszik, és elhalálozik.
A LED nagyobb áramnál, még, ha nem is léped túl az adatlapban leírt nyitófeszültséget, melegszik. Félvezetőfizikai adottság, hogy 4mV-tal csökken a nyitófesz fokonként. Ez ugye mondjuk 50fok változásnál egy LED esetében 200mV, de itt általában 5LED van sorban, ami már -1V melegen. Namost, ha 14V-ra is volt eredetileg tervezve a cucc, akkor is itt már csak 13-ról beszélünk, azaz adott hőmérsékleten túl is léptük a nyitófeszültséget.
És fog is melegedni, mert nincs hova leadja a meleget, és nincs az áram korlátozva. A panel kicsike, fémezés nincs rajt, folyamatos az üzem, pici, zárt a tér, nincs jó hőleadás. Odasüt a nap, műszerfal felmelegszik akár 70fokra, nem is kell elektromos teljesítmény, már meg is van az adatlaphoz képesti 50Celsius plusz (a LED-ek adatait jobbára szobahőmérséklet közelében adják meg). Nagyobb hő kisebb feszt eredményez, ezért jobban kinyit a LED, kisebb lesz a soros ellenállása, ettől nő az áram, amitől a teljesítmény négyzetesen függ, ettől még melegebb lesz, még kisebb nyitófesz, még nagyobb áram, és így tovább. Így látszik, hogy sajnos a LED árama meg fog szaladni, addig, amíg az egyik meg nem gebed a hőtől. Ekkor kezdődik a villogás.
Megoldás, ha leveszed a műanyag cuccot a végéről, és az egyik láb helyett beforrasztasz egy ellenállást, majd annak a lábát dugod ki, és hajtod vissza. Az értéket méréssel, és teszttel lehetne jól megállapítani, mivel LED és LED között is van különbség, nem mindenki ugyanonnan veszi, így nagy lehet a szórás. Ezért nem írok konkrét értéket. Így ugyan vesztesz egy icipici fényerőt, de jelentősen növelhető az élettartam. Amúgy nem lineáris a fényerő, és áram összefüggés, tehát 20% áramcsökkenésre nem fog 20%-ot csökkenni a fény ereje. És minél jobban túl volt hajtva a LED, ez annál jobban igaz. Egy áram felett, a berakott plusz teljesítmény csak hőt termel, azt meg feljebb írtam, hogy ez mivel jár.
Tehát a lényeg az, hogy meg kell akadályozni, hogy bármikor is bekövetkezhessen ez a megszaladás. Profi LED-eknél erre figyelnek, vagy raknak beléjük konstans áramos meghajtót. Az olcsó kínai sajnos nem ilyen.
2008/9 2.0 NC Coupe Niseko, Galaxy Grey
A villogás amiatt van, mert túl vannak hajtva a ledek. Sok kínai gyártó előtétnélkül hajtja a LED-eket. Ez nagy hiba, több okból is. A kocsiban ugye nem 12V van, hanem inkább 14 körül, egészséges akksi és generátor esetén, de tegyük fel, hogy a tervező erre gondolt. Ha nem, akkkr nincs miről beszélni, a fényforrás alkalmatlan kocsiba való használatra, rövidtávon túlmelegszik, és elhalálozik.
A LED nagyobb áramnál, még, ha nem is léped túl az adatlapban leírt nyitófeszültséget, melegszik. Félvezetőfizikai adottság, hogy 4mV-tal csökken a nyitófesz fokonként. Ez ugye mondjuk 50fok változásnál egy LED esetében 200mV, de itt általában 5LED van sorban, ami már -1V melegen. Namost, ha 14V-ra is volt eredetileg tervezve a cucc, akkor is itt már csak 13-ról beszélünk, azaz adott hőmérsékleten túl is léptük a nyitófeszültséget.
És fog is melegedni, mert nincs hova leadja a meleget, és nincs az áram korlátozva. A panel kicsike, fémezés nincs rajt, folyamatos az üzem, pici, zárt a tér, nincs jó hőleadás. Odasüt a nap, műszerfal felmelegszik akár 70fokra, nem is kell elektromos teljesítmény, már meg is van az adatlaphoz képesti 50Celsius plusz (a LED-ek adatait jobbára szobahőmérséklet közelében adják meg). Nagyobb hő kisebb feszt eredményez, ezért jobban kinyit a LED, kisebb lesz a soros ellenállása, ettől nő az áram, amitől a teljesítmény négyzetesen függ, ettől még melegebb lesz, még kisebb nyitófesz, még nagyobb áram, és így tovább. Így látszik, hogy sajnos a LED árama meg fog szaladni, addig, amíg az egyik meg nem gebed a hőtől. Ekkor kezdődik a villogás.
Megoldás, ha leveszed a műanyag cuccot a végéről, és az egyik láb helyett beforrasztasz egy ellenállást, majd annak a lábát dugod ki, és hajtod vissza. Az értéket méréssel, és teszttel lehetne jól megállapítani, mivel LED és LED között is van különbség, nem mindenki ugyanonnan veszi, így nagy lehet a szórás. Ezért nem írok konkrét értéket. Így ugyan vesztesz egy icipici fényerőt, de jelentősen növelhető az élettartam. Amúgy nem lineáris a fényerő, és áram összefüggés, tehát 20% áramcsökkenésre nem fog 20%-ot csökkenni a fény ereje. És minél jobban túl volt hajtva a LED, ez annál jobban igaz. Egy áram felett, a berakott plusz teljesítmény csak hőt termel, azt meg feljebb írtam, hogy ez mivel jár.
Tehát a lényeg az, hogy meg kell akadályozni, hogy bármikor is bekövetkezhessen ez a megszaladás. Profi LED-eknél erre figyelnek, vagy raknak beléjük konstans áramos meghajtót. Az olcsó kínai sajnos nem ilyen.
és a fényerő szabályozás működik így?
Szia, sikerült találnod megfelelő ledeket ezekbe? Nekem egy idő után elkezd egyik-másik villogni.
Sziasztok,
Összegezném a tapasztalataimat a témával kapcsolatban, mivel sokáig elpepecselgettem a műszerfal ledesítéssel kapcsolatban. Első körben én is ilyet tettem be számlap világításnak mint legtöbben közülünk, viszont szerintem elég gyenge fénye volt:
Aztán találtam egy másikat, aminek ugyan erősebb fénye volt, viszont olyan szinten melegedett, hogy attól féltem elolvad a foglalat. 5 perc után ki is kaptam. Ez a fajta volt az:
Aztán kipróbáltam egy speckóbbnak tűnőt. Jelenleg 2 hete van bent az autóban, szép erős fénye van és a melegedése elhanyagolható. Bízom benne fogja még bírni.
Így néz ki vele:
Számlap megvilágítás: 4db T10es
A kis kijelző: 1db T5
Az ikonok: T5 (Viszont itt megjegyezném, ha a légzsák ikonok és a felkiáltójeles ikon is ledet kap, akkor villogni fognak, így azt vagy hagyd meg rizsszem izzóval, vagy ellenállás kell hozzá)
A középső konzol (venti állító stb.): 2db T5 (Ide még nem találtam frankó izzót sajna, ami rendesen és erősen világítana.)
Remélem lesz akinek hasznos lesz.
Sziasztok,
Összegezném a tapasztalataimat a témával kapcsolatban, mivel sokáig elpepecselgettem a műszerfal ledesítéssel kapcsolatban. Első körben én is ilyet tettem be számlap világításnak mint legtöbben közülünk, viszont szerintem elég gyenge fénye volt:
Aztán találtam egy másikat, aminek ugyan erősebb fénye volt, viszont olyan szinten melegedett, hogy attól féltem elolvad a foglalat. 5 perc után ki is kaptam. Ez a fajta volt az:
Aztán kipróbáltam egy speckóbbnak tűnőt. Jelenleg 2 hete van bent az autóban, szép erős fénye van és a melegedése elhanyagolható. Bízom benne fogja még bírni. :)
Így néz ki vele:
Számlap megvilágítás: 4db T10es
A kis kijelző: T5
Az ikonok: T5 (Viszont itt megjegyezném, ha a légzsák ikonok és a felkiáltójeles ikon is ledet kap, akkor villogni fognak, így azt vagy hagyd meg rizsszem izzóval, vagy ellenállás kell hozzá)
A középső konzol: 2db T5 (Ide még nem találtam frankó izzót sajna, ami rendesen és erősen világítana.)
Remélem lesz akinek hasznos lesz. :)